REGIO – MKB-Nederland en VNO-NCW willen bedrijven beter bewust maken van de impact op de privacy die het werken met persoonsgegevens met zich mee brengt. De ondernemersorganisaties hebben daartoe de Privacy Quick Scan ontwikkeld, die voorzitter Michaël van Straalen van MKB-Nederland 2 juli in Den Haag met PvdA-Kamerlid Astrid Oosenbrug (ict en privacy) heeft gelanceerd. Dit schrijft MKB-Nederland.

De online scan geeft bedrijven die met persoonsgegevens werken snel inzicht in de mogelijke risico’s voor hun klanten . Tegelijkertijd biedt het instrument handvatten om die risico’s aan te pakken. ‘De scan bevat een aantal vragen die iedere ondernemer zich zou moeten stellen als hij met privacygevoelige gegevens te maken heeft’, aldus Van Straalen.

Voor steeds meer bedrijven is gebruik van persoonsgegevens dagelijkse kost. Niet alleen voor het versturen van goederen, salarisuitbetaling en de bezoekersregistratie, maar ook in toenemende mate om klanten gericht te kunnen bedienen. ‘Het gebruik van persoonsgegevens is in de praktijk als vanzelfsprekend toegenomen en het einde van de groei is nog lang niet bereikt’, zegt Van Straalen. ‘Juist gezien die snelle ontwikkelingen moet je als bedrijf goed weten wat je doet en je bewust zijn van de verantwoordelijkheden en de risico’s die dat met zich meebrengt. We kennen allemaal de voorbeelden van hoe het mis kan gaan als je onbedoeld voorbijgaat aan de gevoeligheden die hiermee samenhangen.’

De Privacy Quick Scan bevat in totaal veertien vragen, onder meer over het doel van de gegevensverwerking, de soort en hoeveelheid gegevens en over de gevolgen van verkeerd gebruik van data. Samen leveren de antwoorden een inschatting van mogelijke risico’s op; niet alleen de risico’s voor klant of werknemer, maar ook de risico’s voor het bedrijf zelf. ‘Want als je iets doet wat voor je klanten niet goed voelt – ook al voldoe je aan de Privacywet– dan stappen ze zo over naar een ander’, aldus de MKB-voorzitter.

Jitty van Doodewaerd van de DDMA, de branchevereniging voor marketing, vindt het “mooie van de scan dat deze niet checkt of aan de abstracte wet wordt voldaan, maar juist aansluit bij de realiteit van het bedrijf en haar klanten. Doe ik het goed voor mijn klanten, doe ik het goed voor mijn bedrijf?” ‘Webwinkels gebruiken persoonsgegevens vanzelfsprekend om pakketjes te versturen en de rekening te kunnen innen’, zegt Martijn Hos van Thuiswinkel.org. ‘Maar ze willen hun klanten ook zo goed mogelijk bedienen door de relevante producten en diensten te bieden. Op het moment dat daarvoor persoonsgegevens worden gebruikt, biedt Thuiswinkel.org al ondersteuning aan haar leden. Deze scan is daar een goede toevoeging op.’ De Privacy Quick Scan is te vinden via de websites van MKB-Nederland en VNO-NCW: www.mkb.nl/pqs en www.vnoncw.nl