Koppie Doen! is de perfecte gelegenheid om te netwerken, kennis uit te wisselen en zaken te doen en is inmiddels niet meer weg te denken uit de agenda van de Westfriese ondernemer. De 14e editie op 12 november, die in het teken stond van ‘Innoveren’, kon rekenen op een opkomst van maar liefst 150 enthousiaste deelnemers. Alle aanwezigen kregen een boeiende avond voorgeschoteld met inspirerende en afwisselende sprekers.

Voor deze editie waren de ondernemers uitgenodigd in de indrukwekkende ontvangstruimte van het buitenmuseum van het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen. Een perfecte locatie om het onderwerp innoveren en ondernemerschap tot leven te brengen. Na een warm ontvangst -waarbij een koppie koffie uiteraard niet mocht ontbreken- was het welkomstwoord voor Hans Huibers, voorzitter van de WBG. Hans vertelt: ‘Koppie Doen! komt iedere keer weer tot stand dankzij een unieke samenwerking tussen de Rabobank, OCW en Westfriese bedrijvengroep. Dat is tevens de kracht van West-Friesland, unieke samenwerkingen voor gezamenlijke doelen en daar mogen we trots op zijn.’

Innoveren is van alle tijden

Eén van die unieke samenwerkingen was deze editie van Koppie Doen! waarin Ad Geerdink, directeur van het Westfries Museum in Hoorn, podium kreeg in het Zuiderzeemuseum. Aan de hand van een beeldende presentatie wist hij op bijzondere wijze te illustreren dat innoveren van alle tijden is. Ad:  ‘De Gouden Eeuw is één van de meest innoverende periodes uit de geschiedenis van ons land. In de periode tussen 1570 en 1670 werd dankzij talloze innovaties en veranderingen de basis gelegd voor het Nederland en ondernemerschap zoals we het nu kennen. Enkele mooie voorbeelden zijn de duikboot, de microscoop, de aandelenhandel, het Fluitschip en natuurlijk niet te vergeten de VOC; een bundeling van krachten tussen staat en privaat. We kunnen veel inspiratie opdoen uit het verleden. Je ziet namelijk dat de ene innovatie de andere uitdaagt en zo krijg je dingen op gang. Ook bij het Westfries Museum zitten we bepaald niet stil en zijn we voortdurend bezig met nieuwe ontwikkelingen. Zo brengen we met VR-technieken Batavia uit 1627 tot leven in een unieke filmbelevenis.’

Actueel en relevant blijven

Directeur van het Zuiderzeemuseum Stephan Warnik, en tevens gastheer van de avond, kwam vervolgens aan het woord. Stephan: ‘Eigenlijk is het buitenmuseum van het Zuiderzeemuseum één grote innovatie aangezien we op vele vlakken uniek zijn. Dat komt omdat we een maritiem museum zijn. We laten de geschiedenis van inwoners zien in de plaats architectuur en richten ons op één bepaald tijdvak namelijk 1880-1932. Daarmee zijn we ten opzichte van andere musea uniek in de wereld. Maar ook wij moeten onszelf ieder jaar opnieuw uitvinden. Hoe zorgen we dat we met onze collectie de grootst mogelijke bijdrage leveren aan de samenleving? Welk actueel en relevant thema pakken we aan? Om de bezoeker naar ons toe te trekken moeten we voorop lopen. Dan doen we bijvoorbeeld door een brug te slaan tussen het verleden en het heden en saga’s en legendes te vertellen in de vorm van lichtprojecties tijdens het evenement Zuiderzeelicht.’

De boot niet missen

Na een korte pauze was het woord aan Alexander Heijnen van Kreanova. In zijn interactieve innovatieworkshop stond het onderwerp ‘Op jacht naar innovatiekracht’ centraal. Hij benadrukte dat bedrijven moeten blijven innoveren omdat de samenleving steeds verandert en je als bedrijf relevant moet blijven. Als je niet innoveert is de kans groot dat je de boot mist. Maar hoe kom je nu steeds tot nieuwe en nuttige ideeën en leer je te denken out-of-the-box? Om dat te ontdekken gingen de ondernemers zelf aan de slag in kleine groepjes om zo te werken aan hun eigen creatieve vaardigheden. Dat leidde tot verschillende verassende en interessante uitkomsten. Met genoeg inspiratie op zak om innovatie in hun eigen onderneming aan te jagen keerden de ondernemers weer huiswaarts. Maar niet voordat er nog uitgebreid werd nageborreld en nieuwe contacten werden gelegd om wellicht een volgende unieke samenwerking aan te gaan.