Medemblik/Enkhuizen – Koopavonden worden steeds minder populair. Dit blijkt uit onderzoek van I&O Research onder bijna 3.000 consumenten. Een derde van de consumenten bezoekt minimaal een keer per maand een koopavond, maar 36 procent zegt minder vaak de koopavond te bezoeken ten opzichte van vorig jaar. Slechts zeven procent gaat juist vaker. De koopavond staat dan ook steeds vaker ter discussie. Hoe gaat het in onze regio?

Linda van Linda Mode Accessoires in Enkhuizen vindt de koopavond ‘niet slecht’. ‘Het is heel verschillend, de ene week is het rustig en de andere week heel druk. Maar het gaat zeker niet slecht. Ik wil dan ook dat de koopavond blijft bestaan,’ vertelt zij de redactie van Westfriese Zaken. Ook Marieke van het Coffy-huys is tevreden. ‘De koopavond is supergoed. Ik heb absoluut niks te klagen.’ Een andere ondernemer uit de binnenstad van Enkhuizen is minder blij. ‘De koopavond wordt steeds rustiger, maar volgens mij is dit overal zo. De hele wereld en de consument veranderd. Al jarenlang wordt de koopavond steeds minder.’

Donkere dagen rustig, zomer drukker
In Medemblik merkt Marjan Hartog, van de gelijknamige modezaak, zeker dat de koopavonden minder druk zijn maar dit ligt misschien ook aan haar klantengroep. ‘Op de koopavond is het heel stil in de winkel. Eigenlijk ben ik alleen open omdat ik solidair wil zijn aan de andere winkeliers. Vooral deze winterse, donkere dagen is het erg rustig bij mij. Aan de overkant zie ik wel veel mensen in de winkel, maar misschien ligt het aan mijn publiek. Ik heb een klassieke doelgroep, die blijkbaar  ’s avonds niet winkelt. Op andere tijden komen er genoeg klanten. Ik denk dat mensen misschien wel een beetje uitgewinkeld zijn, ze kunnen op zoveel tijden winkelen. In de zomer merk je wel dat de koopavond drukker is, dan komen er ook veel toeristen,’ aldus Marjan.

‘Laatste jaren stabiel’
De laatste jaren is de koopavond redelijk stabiel. De koopavond is wel iets minder druk dan vroeger, maar dat is denk ik een landelijke trend. Bij ons zitten er zowel goede als slechte koopavonden bij,’ meent een andere Medemblikse winkelier.

Geen meerwaarde
Uit het onderzoek van I&O bleek dat 36 procent van de consumenten minder vaak naar de koopavond gaat dan het jaar ervoor, ten opzichte van vijf jaar geleden is dit zelfs 51 procent. De redenen hiervoor zijn onder andere de toenemende keuze voor internet, het gebrek aan tijd en minder besteden aan winkelbezoek. Degenen die zeggen nooit naar een koopavond te gaan, zien geen meerwaarde om naar een koopavond te gaan. Er zijn genoeg mogelijkheden om overdag of via internet te winkelen.

Vooral levensmiddelen
Toch blijkt dat 81 procent wel eens een koopavond bezoekt, maar de grootste groep hiervan doet dat minder dan één keer per maand. Consumenten blijken op de koopavond vooral levensmiddelen te kopen, daarna volgt op enige afstand kleding. De consument gebruikt de koopavond dus in toenemende mate om gericht boodschappen te doen.

Jongeren
De meerderheid van de jongeren vindt de koopavond nog wél belangrijk. Met het stijgen van de leeftijd neemt de waarde die de consument aan de koopavond hecht af. De vergrijzing zou dan ook de koopavond nog meer onder druk kunnen zetten.