De tweede week van oktober stond in het teken van de derde editie van de Kom Binnen bij Bedrijven Dagen. Een initiatief waarbij inwoners, bedrijven, ondernemers, organisaties en onderwijsinstellingen de verbinding zoeken om de economie en arbeidsmarkt in de regio een energieke impuls te geven. Zowel werkzoekenden als geïnteresseerden bezochten in grote getalen de deelnemende West-Friese ondernemingen om daar een kijkje in de keuken te nemen.

WerkgeversServicepunt Noord-Holland Noord (WerkSaam Westfriesland en UWV), Ontwikkelingsbedrijf NHN, de WBG en de zeven Westfriese gemeenten zijn de initiatiefnemers van de Kom Binnen bij Bedrijven Dagen. De gemeenten voeren tussen 2015 en 2019 een Regionale Economische Agenda (REA) uit. De essentie van de REA is het borgen en versterken van de economische vitaliteit in de regio. Een van de initiatieven daarbinnen is de Kom Binnen bij Bedrijven Dagen. Een open bedrijvenweek om inwoners kennis te laten maken met ondernemingen en werkzoekenden een kans te bieden op de arbeidsmarkt. Ook is deze week het moment bij uitstek om scholieren en studenten een idee te geven van al het moois dat er bij de vele gerenommeerde bedrijven in de regio gebeurt.

Toegankelijk

Tijdens de derde editie van de Kom Binnen Bij Bedrijven Dagen openden maar liefst 82 bedrijven hun deuren. Expice in Zwaag mocht als eerste bezoek welkom heten. Zowel een klas van het D’Ampte als wethouder Kholoud Al Mobayed van de gemeente Hoorn, bezochten dit bedrijf gespecialiseerd in het assembleren van printplaten. In de kantine van het bedrijf kregen de leerlingen uitleg over het bedrijf. Niet alle printplaatjeskomen uit China, maar ook van veel dichter bij huis. Rob van Drimmelen, adjunct-directeur van Expice legde geduldig het proces uit, terwijl de leerlingen gefascineerd toekeken. Wethouder Al Mobayed noemt de KBBBD dan ook een prachtig initiatief. ‘Dit brengt een toegankelijke verbinding tussen inwoners, onderwijs en het bedrijfsleven tot stand. Elke keer word ik weer verrast door de bedrijven in onze regio. Dit zijn vaak innovatieve bedrijven. Iets wat je van buiten niet ziet. Daarom raad ik iedereen aan om ook een kijkje te nemen wanneer deze unieke kans zich voordoet.’ 

Profileren

In Medemblik stonden bij onder meer Stamhuis de deuren open voor een impressie. Dit bedrijf bouwt met de combinatie van ervaring en jonge mensen aan mooie interieurproducten. Hieronder scharen zich tevens prefabricage onderdelen welke op maat, op basis van een 3D model worden vervaardigd. Bas van Velzen: ‘Zij hadden geen idee van het aantal bezoekers dat ze konden verwachten, maar hebben maar liefst tweehonderd personen mogen rondleiden. Het bedrijf heeft deelgenomen aan de Kom Binnen bij Bedrijven Dagen met als doel Stamhuis te profileren onder professionals en het bedrijfsleven. De gedegen faciliteiten die de organisatie hen bood, gecombineerd met de inzet en het enthousiasme van hun medewerkers heeft dus enorm succesvol uitgepakt. Stamhuis ziet volop mogelijkheden om het evenement volgend jaar een vervolg te geven op het hoofdkantoor in Utrecht.’ 

Betrokken

Daphne Siebenlist is communicatieadviseur bij WerkSaam en medeverantwoordelijk voor de organisatie van de KBBBD: ‘We blikken terug op een succesvolle editie, zoals we het evenement voor ogen hadden. De bedrijven waren dit jaar enorm betrokken; ze hebben zelf flink hun best gedaan om bezoekers te werven en een mooi programma neer te zetten. Dat zien we terug in de kwaliteit van de bezoeken. Dit jaar hadden we een hoge opkomst van zo’n 1500 personen en er zijn al goede contacten gelegd. Ook onderwijsinstellingen reageerden zeer enthousiast, zij zijn dit jaar meer dan ooit aangehaakt. De Kom Binnen bij Bedrijven Dagen smaken dan ook absoluut naar meer! We hebben de ambitie om het event in 2020 in de gehele arbeidsmarktregio van Noord-Holland Noord te implementeren.’    

www.kbbbd.nl