REGIO – Een goede administratieve organisatie en goedlopende (financiële) processen zijn essentieel voor een succesvolle onderneming. Toch hebben de meeste ondernemers weinig tijd om hier aandacht aan te besteden, terwijl dit zo belangrijk is.

Met dit gegeven in zijn achterhoofd, richtte Roelof Roos in 2012 het bedrijf Company Assistance Nederland (CAN) op. CAN onderzoekt wat er niet goed gaat binnen een organisatie en wat er verbeterd kan worden. Dit doen zij op administratief, financieel én organisatorisch gebied. ‘Ondernemers hebben het vaak te druk met hun corebusiness om aandacht te besteden aan financiële-, administratieve en organisatorische processen, dit terwijl deze enorm belangrijk zijn. Wij kunnen de effectiviteit en de efficiency van bedrijfsprocessen onderzoeken. Met behulp van de interne controle en risicomanagement worden de financiële risico’s, waar de ondernemer zich vaak niet van bewust is, in kaart gebracht’, vertelt Roelof.

Houd klantrelatie in het oog
Volgens Roelof is een goedlopende administratieve afdeling van enorm belang voor een organisatie. Er zijn veel punten in het administratieve proces waar een organisatie winst op kan pakken. ’Neem bijvoorbeeld het debiteurenbeheer. Een goed debiteurenbeheer is voor een organisatie van groot belang. Door dit proces te optimaliseren wordt het aantal openstaande facturen beperkt en de liquiditeitspositie verbeterd. In de praktijk zien wij bijvoorbeeld vaak dat medewerkers van de administratie, klanten niet durven te bellen over openstaande rekeningen. Door deze werknemers te coachen en te begeleiden kan er een enorme stap gemaakt worden in het proces. Daarnaast is het bij een goed debiteurenbeheer van belang om de klantrelatie in het oog te houden. Ons advies is: communiceer met de klant en maak niet te snel gebruik van een incassobureau om de relatie met de klant goed te houden’, aldus Roelof.

Interne communicatie
Ook interne communicatie is ontzettend belangrijk binnen een bedrijf. ‘In de praktijk zie je vaak dat elke afdeling zich op zijn eigen “eilandje” bevindt. Hierdoor kunnen processen stroever verlopen en ontstaan er onnodige fouten. Wij helpen bedrijven om deze afdelingen beter met elkaar te laten communiceren. Door mijn brede kennis en ervaring zie ik al snel waar eventuele problemen ontstaan’, gaat Roelof verder. Roelof is namelijk al jarenlang actief in zijn vakgebied. Al voordat hij Company Assistance Nederland oprichtte, verrichtte hij dezelfde werkzaamheden bij een werkgever. ‘Op een gegeven moment dacht ik: “Wat ik in loondienst kan, kan ik zelf ook”. En zo geschiedde CAN.’

Elk project is een nieuwe uitdaging
Roelof geniet enorm van zijn werk. ‘Ik vind het fijn om andere bedrijven te helpen en om na enige tijd alles goed achter te laten. Het werk is ontzettend divers, omdat ik steeds meer met andere bedrijven in aanraking kom. Elk bedrijf en elk project is weer een nieuwe uitdaging.’ Die afwisseling ontstaat onder andere doordat CAN ook interim management biedt; oftewel tijdelijke vervanging of extra capaciteit. ‘Sommige bedrijven kennen bepaalde drukke periodes per jaar. Het is voor de ondernemer zonde en lastig om iemand enkel voor deze periodes in loondienst te nemen. Wij kunnen de financiële of administratieve afdeling in drukke tijden tijdelijk ondersteunen. Maar ook als een werknemer bijvoorbeeld langdurig ziek is, kunnen wij tijdelijke vervanging verzorgen.’ Ook de verschillende reorganisaties die Roelof bij meerdere bedrijven heeft gerealiseerd, dragen bij aan zijn kennis en ervaring. ‘Ik communiceer en beweeg gemakkelijk op alle niveaus binnen een organisatie en ga mijn verantwoordelijkheden niet uit de weg.’

Persoonlijke benadering
Bij CAN staat een persoonlijke benadering voorop. ‘Wij proberen écht mee te denken met de ondernemer en hem meer inzicht te geven in zijn bedrijf. Dankzij onze jarenlange ervaring kunnen wij op een korte termijn een advies op maat bieden. Wie wil weten wat CAN voor zijn bedrijf kan betekenen, kan altijd contact opnemen of een kijkje nemen op onze website.’