REGIO – Europa is onderweg naar één grote betaalmarkt: de Single Euro Payments Area, oftewel (SEPA). Dit betekent kortgezegd dat Nationale verwerkers en aanbieders van betalingsverkeer niet langer afgeschermd zijn van buitenlandse concurrentie. Dit verhoogt vervolgens weer de efficiency van het betalingsverkeer. Desondanks zien bedrijven de laatste maanden veel meer automatische incasso’s mislukken, meldt het Financieel Dagblad.

De problemen ontstaan bij de overgang van het Nederlandse betaalsysteem op het Europese SEPA. In Nederland zijn incasso’s in totaal bijna de helft van het betalingsverkeer. Vooral bedrijven als verzekeraars, telefoonmaatschappijen en energiebedrijven maken veelvuldig gebruik van automatische incasso’s. ‘In Nederland waren we gewend aan twee procent storneringen, dat is nu drie procent en bij de eerste bedrijven die op het nieuwe systeem overgingen was het zelfs korte tijd vijf procent’, aldus Bernard Juffermans, programmamanager SEPA bij de Nederlandse Bank. ‘Wij herkennen deze lijn als het gaat om storneringen’, bevestigt Robert van Buuren, woordvoerder van ING, aan Westfriese Zaken.

In eerste instantie zou heel Europa op 1 februari overgaan op het nieuwe systeem. Vanwege problemen met de invoering, overweegt de Europese Commissie nu uitstel. De mislukte betalingen leiden alleen maar tot hogere kosten. De consument moet handmatig, alsnog het geld overmaken. Het geld komt later binnen, waardoor een bedrijf weer meer werkkapitaal nodig heeft.