Encis, gevestigd aan het Grote Noord 9 in Hoorn, staat bekend als specialist in cloudcomputing. ‘En dat klopt ook’, erkent Nicolien Jorritsma. ‘Maar we doen nog zoveel andere dingen. In feite zijn wij een full service ICT-bureau.’

Nicolien Jorritsma startte Encis in haar huidige vorm op 1 januari 2012, samen met drie andere medewerkers. Drie jaar later staat er een gedegen organisatie met negen mensen. Encis is volwaardig gecertificeerd en het team wordt voortdurend getraind. Encis biedt een volledig palet van ICT aan voor het MKB. ‘Heel concreet faciliteren wij een werkplek. We leveren de computer, het serverplatform -een lokale eigen omgeving- of via ons eigen platform een online omgeving. Wij hebben eigen telefooncentrales draaien in ons serverpark waarmee onze klanten gebruik kunnen maken van VoIP door simpel een telefoontoestel te verbinden met het internet. Door de geavanceerde mogelijkheden van onze centrales zijn wij in staat om koppelingen te maken met software, op basis van de klantwens in te richten en uitgebreide rapportages te verzorgen. Door de komst van cloud is een verbinding met het internet en de bijbehorende beveiliging van essentieel belang. Het inrichten en onderhouden van een gedegen netwerk is daardoor ook duidelijk iets waar wij goed in zijn.’

Cloud
Termen waar de gemiddelde West-Friese ondernemer niet direct van de hoed en de rand weet, maar Nicolien kan dat snel toelichten. ‘De iCloud op je iPhone is al een eerste voorbeeld van cloudcomputing. Je slaat je foto’s op in de cloud. Office 365 is werken in de cloud: de software staat niet zoals vroeger op je eigen computer of systeem, maar je werkt online op de software die in de cloud staat.’ Dat scheelt veel opslagruimte, is veiliger, vanaf elke computer met internet bereikbaar en de leverancier zorgt er meestal voor dat updates zonder problemen en op tijd worden geïmplementeerd. Nicolien: ‘Waarom zou je je bestanden elders opslaan? Denk alleen al aan de investering: als je een noodstroomvoorziening, beveiliging, firewall, routers allemaal zelf op je eigen werkplek neer moet zetten, is dat een behoorlijke investering. Als je dat centraal regelt en je logt via een internetverbinding in, dan hoef je geen rekenwonder te zijn om de voordelen te zien.’ Encis ondersteunt bij de inrichting van bijvoorbeeld Office 365, maar levert dergelijke diensten ook vanuit haar eigen serverplatform maar ook via die van de klant.

Hybride
Maar waar zit nu de meerwaarde voor hybride werken? ‘Je ziet tegenwoordig veel combinaties in het online -in de cloud- en offline -op de eigen computer- opslaan van informatie. Dat kunnen wij allemaal faciliteren. Hybride is interessant omdat sommige bestanden niet geschikt zijn voor cloudcomputing, grote bestanden bijvoorbeeld, omdat de capaciteit beperkingen kent. Hoewel ook die steeds kleiner worden.’ Door lokaal schijfruimte toe te voegen en die op gezette tijden te laten synchroniseren met de cloud, ontstaat een hybride omgeving.

Het moet het doen
Belangrijker is nog dat Encis kijkt wat voor elk probleem de beste oplossing is. En dat gaat dus verder dan alleen cloudcomputing. ‘Voor elke ondernemer is één ding het belangrijkste: het moet het doen. En of dat dan via een lokale oplossing of in de cloud is, dat maakt in feite niet uit. Het is belangrijk om de behoefte en de situatie van de klant te bekijken: zijn er meerdere vestigingen, is er veel internationaal verkeer, waar liggen de belangen, wat is de doelgroep. Dat zijn allemaal factoren die meespelen bij de inrichting van een werkplek.’

Innovaties
Encis is een innovatief bedrijf. Nicolien: ‘We kijken voortdurend wat er is, wat er gaat komen en welke kant de markt opgaat. Op die manier kunnen we onze bestaande en nieuwe klanten het beste advies geven. Zo’n innovatie is bijvoorbeeld 3D printen, een innovatie die nu al heel belangrijk is en de komende jaren alleen nog maar belangrijker gaat worden.’ Tijdens ontbijtsessies in het eigen pand praten de mensen van Encis klanten bij. ‘Het is goed om kennis te delen, zeker voor het MKB omdat het grootbedrijf over het algemeen al verder is met deze ontwikkelingen.’ Ook zaken als big data, the internet of things en business intelligence komen daarbij aan de orde.

Service
‘De klant centraal en op orde’, vat Nicolien de diensten van Encis samen. ‘Onze service is ons visitekaartje. Stel je een bedrijf voor met een paar softwarepakketten, een internetverbinding, e-mail, telefonie, mobiele telefonie, een pinautomaat. Op zich niets bijzonders, maar als je alle stukjes bij aparte leveranciers onderbrengt, word je gillend gek. Wij weten dat je van het kastje naar de muur wordt gestuurd, en weer terug. Wij doen het anders: je kunt het probleem te allen tijde bij ons neerleggen en wij lossen het op. We weten de weg; we kennen Apple, Microsoft, Ziggo, Unit4, Adobe, noem maar op. Encis zelf ligt er nooit uit: we zijn altijd bereikbaar en toegankelijk.’