Gelukkig zijn er mensen die inspiratie weten te halen uit deze bijzondere tijd. Ze komen met de beste ideeën en innovaties. Zoals het idee om één gezamenlijk online warenhuis voor lokale ondernemers te openen. Dit idee werd al vaker geopperd en komt dankzij de maatregelen tegen het coronavirus in een ongekende stroomversnelling. De organisatie verwacht de komende dagen duizenden bezoekers.

Unieke kans

Nog nooit eerder bevonden we ons in een situatie waarbij we zo afhankelijk zijn van online diensten. Niet iedere lokale ondernemer was hier op voorbereid. Met creatief kunst en vliegwerk wordt een poging gedaan om online te verkopen. Het initiatief ‘Hoorn Bezorgt’ van José Linders is hier op ingesprongen door een overzicht te maken. Er werd door inwoners massaal gehoor gegeven aan de oproep om lokale ondernemers te steunen. Het is natuurlijk eenvoudig om kleding, speelgoed en voedingsmiddelen via grote ketens te bestellen. Maar juist nu kan de lokale ondernemer iedere euro goed gebruiken. Het overzicht op ‘Hoorn Bezorgt’ groeit in rap tempo en daarmee ook de behoefte vooreen centraal systeem om te bestellen en te bezorgen.

Samen met de stad

De gemeente Hoorn, Ondernemers Stad Hoorn, HOC, HOF en Voor een mooie stad hebben de handen ineen geslagen en bouwen nu samen met ZZP’ers uit de stad een groot online warenhuis. Uitgangspunt is dat dit platform van de stad is en blijft door met elkaar af te spreken dat er nooit een commercieel verdienmodel geïntroduceerd zal worden. Doordat de krachten gebundeld worden kunnen ondernemers gratis aansluiten. Hoe mooi is dat!

Snel en makkelijk aansluiten

Snelheid is nu heel belangrijk. De eerste groep ondernemers hebben vanuit het initiatief ‘Hoorn Bezorgt’ hun online etalage al geopend. Ondernemers die willen aansluiten kunnen zich aanmelden via warenhuishoorn.nl. Naast de etalage is het zelfs al mogelijk om via het warenhuis online producten te verkopen. Ondernemers die ervaring hebben met online verkoop of hiermee willen starten, kunnen hun top 10 producten toevoegen aan hun etalage. Vanuit de organisatie wordt hulp aangeboden bij het aanmelden en/of invoeren van producten. Voor ondernemers die niet zelf kunnen bezorgen wordt ook een gedeelde bezorgdienst opgezet. Er zijn al diverse fietskoeriers en zelfs taxibedrijven die hier zelfs een vrijwillige bijdrage aan willen leveren. Uiteraard zal het aanbod in de toekomst verder groeien tot een volwaardig online warenhuis met al het moois dat Hoorn te bieden heeft. Door nu deze unieke kans te grijpen en ervoor te zorgen dat het platform stevig voet aan de grond krijgt, komen we als stad straks nog sterker uit deze crisis. Winkeliers versterken hun posities door fysiek winkelen te combineren met een online (gevulde) etalage.

Warenhuishoorn.nl