De lockdown kwam als een hartstilstand: kort en heftig met desastreuse gevolgen. Hoe enkele HOC-leden zich hieruit hebben opgewerkt lees je hieronder.

Eén deur dicht, de andere open’

Felon la Pierre van de gelijknamige massagepraktijk wist aanvankelijk niet wat hij moest doen. Hij greep de stilte aan om zich te vestigen in een bedrijfspand op de Corantijn en pakte een eerder plan weer op: “Floating is een in Nederland vrij nieuwe manier van ontspannen.”

“In eerste instantie zat ik met de handen in mijn spreekwoordelijke haar. Mijn praktijk moest dicht. Omdat ik een hartstilstand kreeg in 2017, heb ik geen groot rijbewijs meer. Anders had ik de afgelopen periode weer als vrachtwagenchauffeur aan de slag gegaan, iets dat ik twintig jaar heb gedaan. De kinderen van acht en vijf waren thuis, dus terwijl mijn vrouw bleef werken in de zorg, heb ik hen begeleid. Inmiddels geef ik weer massages, uiteraard met extra hygiënemaatregelen.

Maar ik had al langer de ambitie om mijn praktijk uit te breiden met floating. Je drijft hierbij in een afgesloten cabine met zout water. Een ervaring van gewichtsloosheid, waarbij ook de nek en schouders totaal ontspannen, en wat gelijk staat aan vijf uur hersenslaap. Ook bevat het water magnesiumsulfaat, wat goed door de huid wordt opgenomen. Magnesium is verantwoordelijk voor meer dan driehonderd lichamelijke processen, waaronder je slaappatroon en spierfuncties. Op deze manier vul je je reserves in één uur tijd aan.

De plannen zijn inmiddels vergevorderd, binnenkort volgt nog een crowdfundingsactie – uiteraard met tegenprestatie van mijn kant. Per 1 augustus ben ik gevestigd op de Corantijn, waar ik in de loop van deze zomer floating ga aanbieden. Waar één deur dichtgaat, gaat een andere open. En dit is júist een mooi antwoord op deze onzekere en spannende tijden.”

‘Warenhuis Hoorn in één maand live’

José Linders van JP Services is zelfstandige in de horeca en de evenementenbranche. Ze was druk bezig met de voorbereidingen voor onder meer Koningsdag, én haar werk bij café JP Coen en restaurant Bij Meta. “Op vrijdag en zaterdag was ik nog druk, vanaf zondagavond was mijn agenda leeg.”

“Het idee van ‘het komt wel goed’ heb ik snel laten varen. Ik was gelukkig, naast het werk dat stil kwam te liggen, samen met Rob Bennis van Voor Een Mooie Stad al bezig aan een stadsplatform. We bedachten samen het initiatief Hoornbezorgt.nl, om de horeca in de stad een steuntje in de rug te geven. Binnen twee dagen was de website online en hadden tachtig ondernemers zich aangesloten voor afhaal- en bezorgmaaltijden.

Toen kwamen we al snel op het volgende plan: Warenhuis Hoorn. Hierop kan elke ondernemer zijn eigen winkel of diensten promoten. Je creëert je eigen etalage, maar dan online. Ook een instant succes, met inmiddels meer dan 330 aangesloten ondernemers. We zijn nog steeds slagen aan het maken. Inmiddels zijn de webshops van de ondernemers gekoppeld aan ons platform. We hebben Moederdag- en Vaderdagboxen samengesteld en giftcards via werkgevers verkocht, zodat mensen hun eigen cadeau kunnen kiezen. Nu zijn we bezig met een Kidsbox, Lappendag, de Kunst- en Cultuurmarkt, uitjes en arrangementen. Ja, als je eenmaal ideeën bedenkt…

Mijn ideale droom is dat dit stadsplatform alles en iedereen met elkaar verbindt  en we dit als citymarketing kunnen inzetten. Wie kan de stad immers beter promoten dan ondernemers en inwoners zelf? Samenwerking om de stad op de kaart te zetten is cruciaal. Inmiddels ben ik zelf ook weer inzetbaar voor nieuwe projecten.”

‘Een nieuwe pijler voor de toekomst’

Marcel Kok is eigenaar van dB Control, dat de geluidscontroles uitvoert bij met name grote dance evenementen in de openlucht. Veel reizen, veel dynamiek, veel ontmoetingen. Dit alles viel stil door corona. “Het geeft wel nieuwe inzichten over luchtvervuiling en ventilatie.”

“Ja, natuurlijk dacht ik: oeps. We hebben in 2019 een erg goed jaar gedraaid en 2020 zag er veelbelovend uit. Inmiddels is het duidelijk dat we waarschijnlijk pas in april 2021 weer van start kunnen. Ik durf niet te kijken naar wat ik allemaal misloop.

We hebben binnen geschilderd en opgeruimd. Er waren nog een paar opdrachten om af te ronden en we zijn bezig met twee studieopdrachten voor het Ministerie van VWS en een geluidsonderzoek voor onze eigen branche. Maar dat gaat mijn jaar niet redden. Ik ben aangesloten bij de Vereniging van Evenementenmakers (VVEM). Deze behartigt onze belangen in Den Haag. Een festivalorganisatie in Enschede had een goede verzekering afgesloten, waarvan ik nog iets mag verwachten. Ook zullen in november de eerste vergunningaanvragen en rekenmodellen voor geluid weer binnenkomen.

Toch wilde ik ook nadenken over de toekomst. Ik heb me aangemeld bij Stichting Ondernemersklankbord om te praten over alternatieven. Wat goed zou aansluiten, zijn fijnstofmetingen. Inmiddels heb ik hiervoor een studiereis naar een bedrijf in Zweden gemaakt, dat trillings-, geluids- en fijnstofmeters maakt. Hiermee gaan we aan de slag, in fabrieken, loodsen, bedrijven en kantoren. Fijnstof meten is een goede graadmeter voor de ventilatie en hygiëne in de ruimte, en corona leert ons dat dit belangrijk is. Een wijze les: altijd een plan B hebben.”

`Aanpassen aan nieuwe werkelijkheid’

Rob Evenboer is Vestigingsmanager Sales bij Gomes Hoorn, dealer van het merk   Mercedes-Benz. Veiligheid voor klanten en medewerkers is het belangrijkste. Ook levert het bedrijf extra service, wat wordt gewaardeerd, maar: “Het blijft een spannende tijd, waarin we op de kosten moeten letten.”

“Ook wij dachten eerst: ‘Het zal wel loslopen.’ Maar corona heeft grote impact. Aan de andere kant: het is, zoals het is. We hebben direct de veiligheid gewaarborgd met reguliere maatregelen, zoals handgel, anderhalve meter afstand en kuchschermen. Dat kan gelukkig in een groot pand als het onze. In onze auto’s hebben we gezorgd voor stoel-, stuur- en versnellingspookhoezen. Sleutels kregen een plastic omhulsel. We desinfecteren zo vaak mogelijk.

Voor wagens die onderhoud of reparatie nodig hebben, bieden we klanten onze haal- en brengservice. Dat doen we normaal gesproken ook, maar er wordt door bijvoorbeeld oudere klanten nóg vaker gebruik van gemaakt. Geen probleem. We hebben veel leaseklanten, voornamelijk ondernemers in het MKB. Sommigen zijn zwaar geraakt. Voor hen heeft de leasemaatschappij de looptijd van het contract opgeschoven. Dat is het belangrijkste wat je moet doen: je aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid.

De verkoop van nieuwe auto’s staat zwaar onder druk, maar bijvoorbeeld ondernemers in de voedselbranche en koeriersbedrijven doen natuurlijk goede zaken en investeren. Ook onze virtuele occassionshow met Pasen werd goed ontvangen. De autofabrieken zijn dicht geweest, dus voor wat betreft nieuwe auto’s is de levertijd opgeschoven. Maar wij zijn blij met die ‘intelligente lockdown’ en hebben gelukkig door kunnen werken.’’