Restaurantformule Gewoon Lekker verovert Noord-Holland. Het begon voor horeca-echtpaar Peter en Debbie Spruit in Wervershoof. Met de aankoop van het vermaarde Hoornse restaurant De Keizerskroon maakten de ondernemers letterlijk de tongen los. Zaandam volgde. En als voorlopige kers op de taart werd onlangs in Heerhugowaard een enorm horecacentrum aan de Gewoon Lekker-keten toegevoegd. De adviseurs van BDO helpen de ondernemers om Gewoon Lekker door te laten groeien.

Kwaliteit en gezelligheid

Het voormalige partycentrum-hotel-restaurant De Zandhorst in Heerhugowaard is door Debbie volledig gerestyled tot Gewoon Lekker. Trots geeft ze BDO-adviseurs Mike Joris, Marco Vriend en John Tool een rondleiding door hotel, keukens, zalen en restaurant. Voor Westfriese Zaken gaan ze samen op de foto. ‘Als je geen geld in je portemonnee hebt, weet je dat je niks verdient. Maar met vier zaken is dat niet zo simpel meer’, vertelt Peter. BDO zorgt ervoor dat Peter Spruit volledig wordt ontzorgd en continu inzicht heeft in de bedrijfsprestaties. ‘We begonnen in 2011 in Wervershoof met restaurant De Vlietlanden’, vervolgt Peter. ‘De loop raakte eruit. Om te overleven moesten wij drastisch veranderen.’ Debbie: ‘Met Gewoon Lekker introduceerden wij onbeperkt genieten van verschillende gerechten voor een vaste prijs. En het zat vrijwel meteen stampvol. Met een vaste prijs weten de gasten waar ze aan toe zijn, ze krijgen kwaliteit en gezelligheid. De hele avond kleine gerechtjes eten. Onbeperkt! En dat blijken de mensen te willen.’

Met dit recept voor succes ontstond ook de ambitie om door te groeien. Peter: ‘Ik hoop naar 10 zaken.’

Marco Vriend en Mike Joris ondersteunen daarin met het beoordelen van de resultaten en helpen overzicht te houden: ‘BDO zorgt dat Debbie en Peter zich volledig kunnen focussen op het ondernemen. De basis is het slim inrichten van de administratieve processen. Zo komen inkoopfacturen geautomatiseerd op detailniveau direct in de administratie terecht. Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. Samen met Peter zoeken we continu naar de beste oplossingen voor zijn bedrijfsvoering.’

‘Stuurinformatie is een krachtig middel om het bedrijf goed te runnen én te laten groeien’, vult John Tool, automatiseringsspecialist bij BDO, aan. ‘Maar dan is een goed ingerichte administratie met daaromheen optimale werkprocessen van uiterst belang. Ondernemers hebben vaak geen idee wat er mogelijk is op dit gebied. Het loont dan ook om de processen eens goed onder de loep te laten nemen. Dat is precies wat we bij Gewoon Lekker hebben gedaan.’

‘Persoonlijk contact en korte lijnen zijn erg belangrijk nu het bedrijf zo hard groeit’, benadrukt Mike Joris.  Mike heeft veel ervaring met horecabedrijven en is verantwoordelijk voor de verwerking van de administratie van Gewoon Lekker. In die rol heeft hij veelvuldig contact met Peter om zaken af te stemmen. Peter: ‘Voor mij draait het om vertrouwen en die klik was er met de adviseurs van BDO meteen.’

Even terug naar de spraakmakende overname van De Keizerskroon in Hoorn. ‘Ja, dat was wat’, zegt Debbie. ‘Vaste klanten vroegen hoe we het in ons hoofd haalden om de bar weg te halen. En die tafelkleedjes weg leek wel heiligschennis. We hebben doorgezet. Het hotel bleef de Keizerskroon en het Grand-café werd Gewoon Lekker en het is drukker dan ooit. En die mannen van het barretje komen nog steeds.’

www.restaurantgewoonlekker.nl

www.bdo.nl/nieuwezekerheid