Al meer dan veertig jaar maakt Agricentrum van der Kroon naam in de regio. Het bedrijf speelt continu in op ontwikkelingen in de markt en staat met kennis van zaken haar klanten vriendelijk en met goed advies te woord. Niet gek dat Agricentrum van der Kroon tot de genomineerden van de Van der Valk Retailprijs behoorde!

In de jaren zestig begon Jan van der Kroon als zelfstandig ondernemer. Vanuit de garage bij hun huis in Wijdenes leverden hij en zijn vrouw Riet spullen aan agrarische bedrijven. Jan was dagelijks op pad met een grote Nissan met een laadbak. In 1973 deed de kans zich voor om een boerderij in Westwoud te kopen. In deze boerderij begonnen Jan en Riet een winkeltje. Als een echte ondernemer betaamd, zag Jan overal kansen en handel in.

Boerenverstand
Met zijn boerenverstand wist Jan het bedrijf en de winkel in de loop der jaren flink uit te laten groeien. Meerdere verbouwingen en uitbreidingen werden gerealiseerd. Steeds weer speelde Jan in op ontwikkelingen in de markt. En nu staat daar, midden in het mooie Westwoud, een prachtige winkel waar de zakelijke klant en de particulier letterlijk alles vindt voor het landleven. Westfriese Zaken ging in gesprek met de tweede generatie: Jans zoon Coen.

Alles voor het landleven
Coen: ‘In onze winkel vind je echt alles voor het landleven. Van voer voor diverse dieren tot werkleding zoals klompen en overalls, van natuurlijke bestrijdingsmiddelen tot kruiwagens en van alles voor paarden tot agrarisch speelgoed.’ Het succes van de winkel is niet alleen te danken aan het brede assortiment, maar ook zeker aan het personeel. ‘Al onze 11 medewerkers hebben zelf een passie voor het agrarische leven. Zij hebben kennis van zaken en kunnen de klant daardoor voorzien van een goed advies. Zoals het hoort in een winkel als deze.’

Inspelen op veranderde vraag
Het bedrijf bestaat al lang, maar Van der Kroon is zeker wel van deze tijd! Zo merkte ook Coen de afgelopen jaren dat het internet zowel bedreigingen als kansen biedt voor retailers. ‘Je moet als bedrijf wel meegaan met deze ontwikkelingen, wil je mee kunnen blijven doen. Ook wij hebben daarom een mooie webshop ingericht. Het is een hele andere manier van zakendoen, maar het is wel effectief. Met name voor klanten van verderop is het een eenvoudige manier om het assortiment te bekijken. Ondanks het internet weten veel klanten de weg naar de winkel te vinden. Zij vinden het fijn om bepaalde stoffen te voelen en te zien voor zij op aanschaf overgaan.’ Daarnaast speelde Van der Kroon bijvoorbeeld in op de groeiende vraag naar natuurlijke bestrijdingsmiddelen en voegde deze toe aan het assortiment. ‘Elke keer spelen we in op de veranderde vraag vanuit de markt om onze klanten te kunnen blijven bedienen.

‘Kroon op het werk’
Het hele team van Van der Kroon was enthousiast over de nominatie. ‘Het is toch een “kroon” op ons werk’, aldus Coen. ‘Het is fijn dat onze inzet wordt gezien en is beloond met zo’n mooie nominatie. We hebben er vele leuke reacties op mogen ontvangen!’ www.kroonshop.nl