REGIO – In het eerste kwartaal van dit jaar zijn de detailhandelsverkopen met bijna 2,5 procent toegenomen. De verkoopplus betekende het vierde kwartaal op rij waarin de winkelverkopen stegen. Dit meldt het CBS.

Doordat de prijzen in vergelijking met een jaar eerder zijn gedaald, bleef de omzetgroei wel achter bij de toename van het verkoopvolume. De omzet groeide met 0,6 procent. In de winkels die voedings- en genotmiddelen verkopen, stegen de opbrengsten en verkopen met bijna 2 procent. In winkels in non-foodartikelen was de beperkte omzetgroei geheel toe te schrijven aan hogere verkopen. Consumenten gaven, naast eten, ook meer geld uit aan duurzame goederen.

Winkeliers zien volgens het CBS de toekomst zonniger tegemoet. Zo steeg het aantal openstaande vacatures. Daarnaast winnen onder de consumenten de optimisten het voor het eerst in zevenenhalf jaar van de pessimisten als het om vertrouwen gaat, dat kan de sector een duw in de rug geven. Het aantal zaken dat wegens een faillissement zijn deuren moest sluiten daalde overigens een fractie in het eerste kwartaal, in vergelijking met een jaar eerder.