Hydro West is een innovatieve totaalleverancier in hydraulische oplossingen. De afgelopen jaren namen de werkzaamheden een enorme vlucht. De aankoop van het naastgelegen bedrijfspand bood Hydro West de mogelijkheid haar groei voort te zetten. De unieke nieuwe uitstraling van het geheel aan vastgoed maakt Hydro West klaar voor de toekomst. De revitalisering werd gerealiseerd door de ex & interieurcomponisten van IIIEIIIO en de specialisten van Blue Signs. Drie markante Hoornse connecties delen hun bijzondere success story.

Al tientallen jaren levert Hydro West producten aan diverse industrieën, waaronder machine- en carrosseriebouw, landbouw en offshore. Ook heeft het bedrijf een naam hoog te houden op het gebied van advies, ontwikkeling en service. Naast de ontwikkeling van klantspecifieke hydraulische oplossingen, levert Hydro West componenten en verzorgt revisies en modificaties. Sinds 2003 is de onderneming gevestigd aan de Factorij in Zwaag. ‘Wij zijn de afgelopen jaren alleen maar groeiende heen gegaan. Op een gegeven moment hadden we echt ruimte tekort. In eerste instantie dachten we aan verhuizen en zijn we nieuwe panden gaan bezichtigen’, vertelt directeur Winfred Wester. Maar een verhuizing bood Hydro West geen toegevoegde waarde. ‘Toen liet mijn buurman zich ontvallen dat hij ging vertrekken. Vervolgens heb ik direct gebeld met Harry Karel, de eigenaar van het pand. We hadden binnen no time een deal. Toen kwam de fase in beeld waarin ik een mooi geheel van mijn oude en nieuwe vastgoed wilde maken. Zowel binnen als buiten. Ik begon met het maken van een draaiboek om al mijn wensen in kaart te brengen. Het is uiteindelijk een behoorlijk dik boek geworden.’

Gelikt uiterlijk

Winfred kende Harry Karel niet alleen als pandeigenaar. Ook als founder en creatief brein achter IIIEIIIO ex & interieurcomponisten was hij een goede bekende. ‘In de nabije omgeving kom je tal van stijlvolle projecten tegen welke deel uitmaken van het unieke portfolio van zijn eigenzinnige ontwerpbureau. Variërend van kantoor- en bedrijfspanden tot woonhuizen en zorgcentra. Een partij om het geheel aan vastgoed van Hydro West een gelikt uiterlijk te geven, was dus snel gevonden’, lacht Winfred. IIIEIIIO heeft al vaak bewezen dat zij een project van begin tot eind kan uitvoeren en begeleiden. Ook is IIIEIIIO haar klanten afzonderlijk van dienst op disciplines als: ontwerp en technische uitwerking van exterieur of interieur, styling, ontwerp van maatwerk producten, bouwbegeleiding en directievoering. Uitgangspunt is daarbij altijd om opdrachtgevers te ontzorgen en met een turn-key benadering het verschil te maken. ‘In eerste instantie maakte ik geen haast en dacht ik: die nieuwe uitstraling komt later wel een keer. Maar toen de schilder langskwam en constateerde dat de kozijnen nodig geschilderd moesten worden, zijn Harry en ik toch snel om de tafel gegaan.’

Plezier van comfort

De ontwerpers van IIIEIIIO hebben een reputatie hoog te houden in het maken van bijzondere ontwerpen. Ook hebben zij veel ervaring op het gebied van renovatie en het restylen en verbouwen van bestaande panden. ‘Harry legde dan ook een presentatie met ontwerpen op tafel waarop ik op slag verliefd was. Ik heb er avonden lang naar zitten kijken tot ik op een gegeven moment dacht: ik doe het gewoon!’ vertelt Winfred terwijl hij enthousiast diverse moodboards laat zien. ‘Wij zijn goed bekend met het maken van dit soort plannen. Ook zijn wij ons er terdege van bewust dat we ons in Nederland bevinden. De eerste vraag van potentiële opdrachtgevers luidt natuurlijk: wat kost het? Dat is best een dooddoener. Want vind je het mooi?! Ja natuurlijk, maar wat kost het? Ik stel mij als ontwerper ook geregeld de vraag of ik eerst de visuals of het kostenplaatje op tafel moet leggen. Het beeld is natuurlijk fantastisch. Maar dan kom je met bedragen en denken mensen: potverdikkeme, zo veel! Ondanks een optimale presentatie is het voor hen soms lastig om daar een beleving bij te krijgen’, vertelt Harry Karel. Toen volgde een time out, een periode waarin Winfred alle plannen overdacht. ‘Daar ging al met al een klein jaartje overheen. Heel begrijpelijk, want het ging immers om een behoorlijke smak geld. Maar als wij met een plan komen, zeg ik niet voor niets: vergeet niet dat het plezier van het comfort vele malen langer duurt dan de pijn van de rekening.’ En bevestigt Winfred nu achteraf: ‘Ik heb geen euro spijt van deze memorfose!’

Pioniers

Toen de kogel eenmaal door de kerk was, werd Blue Signs uit Zwaag bij het project betrokken. Deze nieuwe naam in de signwereld heeft uitgebreide ervaring op het gebied van branding, signing, interieur en exterieur projecten. Hiermee biedt Blue Signs creatieve oplossingen voor de wijze waarop bedrijven zich willen presenteren. Harry: ‘Met hun ruime ervaring, vakkundige werkwijze en maatwerk oplossingen zorgen deze specialisten dat iedere opdracht creatief, opvallend en op duurzame wijze wordt uitgevoerd. Zo ook de revitalisering van het bedrijfspand van Hydro West. Het mag best wel even worden gezegd dat deze partij echt de nek heeft uitgestoken. Binnen het beschikbare budget hebben zij alles in het werk gesteld om de ontwerpen te vertalen in passende oplossingen. Zij behoren net als Winfred tot een groep van pioniers die niet uitsluitend met geld bezig is. Anders is het ook volstrekt onmogelijk om dit soort mooie te dingen maken.’ Voordat de daadwerkelijke uitvoering van start kon gaan, werd een gezamenlijk plan de campagne gemaakt. ‘Wij hebben de technische mogelijkheden in kaart gebracht om van een prachtig plaatje een mooi bedrijfspand te maken. Zo ontstond een plan van aanpak compleet met een ureninschatting, het aantal vierkante meters en een geschikte periode van het jaar. Het testen met diverse materialen om tot de juiste materiaalkeuzes te komen, was daarbij niet in de laatste plaats van belang’, zegt Terry Elfrink, accountmanager van Blue Signs.

Uitdaging

Het vermogen van Blue Signs om in creatieve oplossingen te denken, is dan ook terug te zien in het vernieuwende materiaal waarmee de complete gevel van het fonkelnieuwe bedrijfspand is beplakt. ‘Hydro West heeft rood als huiskleur. Wanneer je een dergelijke kleur met verf aanbrengt, verkleurt deze enorm snel. Wij hebben de gevelbeplating daarom beplakt met diverse soorten folie welke voor buitentoepassin
gen zeer geschikt zijn. Deze geven jarenlang een goede, solide laag die relatief weinig onderhoud nodig heeft. Bovendien geven de folies een mooie, rijke uitstraling. Voordat we aan het werk gingen, hebben we uiteraard eerst proefstukken beplakt en Winfred overtuigd. Het vertrouwen moet er natuurlijk wel zijn’, vertelt Lenny Geluk, directeur van Blue Signs bevlogen. Originaliteit schuilt veelal in vernieuwingen en dat levert uitdagingen op. ‘Wij vinden die uitdaging juist heel leuk en gaan die niet gauw uit de weg. Zo wrappen wij voor het GVB in Amsterdam momenteel hun veerponten volledig met folies. Deze hoeft men straks niet meer iedere twee jaar uit de vaart te halen. Dit is net zoals Hydro West een project waarbij we in bijzondere mate moeten nadenken en testen wat er wel en niet kan. Het geeft een goed voorbeeld van waar wij als Blue Signs voor staan. Het bedenken en verzinnen van het apartere werk behoort tot onze core business.’

Visitekaartje

Het teamwork tussen de drie markante Hoornse partijen heeft geleid tot een success story welke is terug te zien in de ‘statement’ uitstraling van Hydro West. Wie de Factorij op rijdt, wordt aangenaam verrast door de heldere rode tint, het levensgrote logo en de bedrijfsnaam die met de onvervalste IIIEIIIO touch over twee vlakken is verdeeld. Winfred: ‘Veel mensen hebben het idee dat we een compleet nieuw gebouw hebben betrokken. Dat is natuurlijk het grootste compliment dat je kunt krijgen! We zijn ontzettend trots op het geheel. Iedereen die langskomt, zegt dat we het geweldig voor elkaar hebben. Ook de gemeente Hoorn en Parkmanagement hebben complimenten gegeven. Bovendien is deze look een prachtig visitekaartje richting onze klanten. Met deze fantastische presentatie is ons bedrijf dus helemaal klaar voor de toekomst!’

Bron: Westfriese Zaken