Het nieuwe concept van Yesss wordt in Nederland voortvarend uitgerold door directeur Dennis Mulder. Yesss staat voor Your Electrical Services, Supplies & Solutions. ‘Die drie S-en vormen onze kernwaarden. We willen groot worden door klein te blijven.’

‘Yesss Electrical is natuurlijk de meest positieve naam die je als bedrijf kunt kiezen’, begint Dennis Mulder enthousiast. Als directeur is hij verantwoordelijk voor Yesss Nederland en ook tien Yesssvestigingen in Duitsland. Positiviteit is tevens één van de kernwaarden van het bedrijf. Yesss wil zijn klanten een goed gevoel meegeven. Dat gebeurt met name door de korte lijnen en het persoonlijke contact. In tegenstelling tot veel bedrijven die alleen of grotendeels online werken, kiest Yesss voor fysieke vestigingen in de buurt van veel klanten in de elektrotechnische branche. Dennis licht toe: ‘We willen met een klein team aanwezig zijn en integreren in de regio. Door de klant centraal te stellen, persoonlijk bij naam te kennen, maken we het verschil in deze branche.’ Met service, supplies (‘Altijd in voorraad’) en solutions (‘Denken in oplossingen’) als leidraad werpt de strategie van Yesss vruchten af. ‘In een krimpende markt laat Yesss een stijgende verkoop zien. Dat betekent dat het concept goed is. We doen het anders dan anderen; we zorgen ervoor dat we onderscheidend zijn.’ Uiteraard zoekt Yesss naar een goede balans tussen online verkoop en het persoonlijke contact via de regionale groothandels. ‘Natuurlijk moet je ook een verkoopkanaal via de website hebben. Het evenwicht tussen wat wij p-commerce -persoonlijke verkoop- en e-commerce noemen, moet helemaal goed zijn. Dat is waar we continu mee bezig zijn.’

Yesss uw adviseur op energiebesparing
De laatste jaren heeft Led techniek een flinke opmars gemaakt en het kaf is inmiddels van het koren gescheiden. ‘Wij hebben een divisie in China; doordat alle goederen volgens de Europese normen worden gecontroleerd op kwaliteit, kunnen wij 5 tot 7 jaar garantie afgeven op onze exclusieve merken. Wij adviseren de eindgebruikers en overtuigen ze van de kwaliteit van onze producten, maken hoogwaardige lichtberekeningen en brengen ze in contact met een van onze klanten (installateurs) en creëren hiermee dus werk voor onze trouwe klanten. Een win-win-win situatie, geweldig toch? Ook door onze keuze in partners zoals Schneider Electric, Hager en ABB doen de klanten niet alleen zaken met Yesss, maar met Yesss en zijn partners. Dus als er iets mis mocht gaan, dan lossen we alles samen op. Want samenwerken is in mijn visie de toekomst, zowel op regionaal, nationaal als internationaal niveau.’

Klein en groot
Yesss is een groothandel, maar met het streven om groot te worden door klein te blijven. Juist door de branche via de regionale punten op te zoeken, wordt die “kleinheid” gezocht. ‘Op zich heb je niet heel veel nodig. Hier in Zwaag hebben we 4.500 producten op de plank liggen. Dat is nog best veel. We hebben als het ware de dagelijkse boodschappen voor de elektrotechnische markt op voorraad. In het distributiecentrum in Aken ligt nog een veel grotere hoeveelheid; aanzienlijke bestellingen kunnen zelfs rechtstreeks vanuit het distributiecentrum naar de klant worden gebracht.’ Dat leveren kan dus ontzettend snel, wat de inzet van Yesss als partner nog aantrekkelijker maakt. ‘Voorraad is geld. Installatiebedrijven moeten steeds scherper offreren. Ze willen daarom niet teveel voorraad hebben liggen’, legt Dennis uit. ‘Yesss kun je eigenlijk zien als het magazijn. Installateurs die om zeven uur naar een opdracht gaan, noteren daar wat ze nodig hebben en wij leveren het rechtstreeks dezelfde dag op locatie af.’ Alles op het gebied van elektrotechniek kan door Yesss geleverd worden.

Ambities
Yesss heeft nu elf vestigingen in Nederland, maar de ambitieuze directeur wil met het bedrijf binnen 5 tot 7 jaar naar 25 tot 40 vestigingen groeien. Bij alle Yesss-vestigingen geldt hetzelfde beleid van goed persoonlijk contact. Dat is en blijft het belangrijkste, hoe groot Yesss ook wordt. Dennis benadrukt: ‘Het belangrijkste zijn de mensen. Daarmee bedoel ik de klanten, maar ook onze eigen mensen. Ik wil op elke vestiging professionals die ervoor gaan en samen een goed team vormen. Dan zijn er veel mogelijkheden, want Yesss ontwikkelt zich voortdurend en er liggen in de toekomst mooie kansen.’ Te beginnen met een nieuwe vestiging, die volgend jaar wordt geopend. Opvallend is dat niet de directeur de locatie bepaalt, maar hij geïnteresseerde en ambitieuze aspirant-filiaalleiders zélf onderzoek laat doen en een bedrijfsplan laat ontwikkelen. ‘Het is een andere benadering, maar hierdoor gebruik ik hun ambitie. Onze eigen mensen kunnen laten zien wat hun plannen en ideeën voor Yesss zijn. Door ze te laten meedenken, wordt hun betrokkenheid nog groter.’

Extra mijl
De keuze voor een vestiging van Yesss in Zwaag was in ieder geval alleen al strategisch heel slim. Voorheen moesten installateurs naar Alkmaar voor hun materialen. ‘Vanaf dag 1 is dit filiaal een succes. Natuurlijk, dat is ook door hard werken bereikt. “If you go the extra mile, there is no competition.” En die extra mijl proberen wij altijd te maken. Als relatief kleine speler moet Yesss dat ook doen. We zetten net een stapje meer en pakken de zaken anders aan.’