De naam Avia Marees is iconisch in het Noord-Nederlandse wegenlandschap. Het familiebedrijf exploiteert en belevert ruim zestig tankstations in Noord-Holland en Friesland en heeft een eigen bulkopslag in Kolhorn. Op dit moment werkt Avia Marees samen met Ontwikkeladviseur BV aan de realisatie van een uniek concept! Op een terrein van circa 17.000 m² ter hoogte van bedrijventerrein Zevenhuis, zal een van de grootste en duurzaamste food & automotive courts van de provincie verreizen. Deze wordt voorzien van een hypermodern tankstation met een shop en een carwash én maar liefst vijf verschillende restaurants.

Voor Westfriese Zaken het moment bij uitstek om de man achter het plan en de brandstoffen op te zoeken. Vraag Dick-Jan Marees naar het reilen en zeilen van zijn business en hij steekt direct enthousiast van wal. Avia Marees kent een rijke historie die teruggaat tot in 1921. In dat jaar kocht de overgrootvader van Dick-Jan Marees zijn eerste petroleumvat in. Met zijn kar ging hij bij zijn afnemers langs om zijn handelswaar aan de man te brengen. ‘Maar de klanten konden ook terecht in zijn beurtvaartschippers winkeltje bij de Blauwe Keet, een buurtschap dat gelegen was tussen Den Helder en Julianadorp aan het Noord-Hollands Kanaal. Toen mijn vader het stokje van hem overnam, is hij een samenwerking aangegaan met de familie Kistemaker. Uiteindelijk zijn hun wegen weer gescheiden toen zij zich puur gingen richten op de handel in bestrijdingsmiddelen. Mijn vader is verder gegaan met de oliehandel’, vertelt hij bevlogen. Sinds 2004 handelt Marees als zelfstandig oliehandelaar onder het internationale AVIA merk. ‘Wij exploiteren en beleveren zo’n zestigtal tankstations in Noord-Holland en Friesland. De bevoorrading verloopt onder andere vanuit de bulkopslag in Kolhorn, Amsterdam en Zwolle.’

State-of-the-art

Voortdurend staan de zintuigen bij Avia Marees op scherp voor het pakken van nieuwe kansen. De realisatie van een bijzonder concept langs de vernieuwde Westfrisiaweg ter hoogte van bedrijventerrein Zevenhuis, vormt hiervan een levendig voorbeeld. De optimalisatie van deze Alkmaar/Zwolle verbinding wordt gezien als de nieuwe buitenring van de metrapoolregio’s. Geen betere plek om een Multi Traffic Point te bouwen. Namelijk een omvangrijk food & automotive court en een belangrijk tussenstation aan de nieuwe N23, om passanten te kunnen voorzien in hun food, brandstof en carwash behoeften. Dick-Jan: ‘In augustus van dit jaar hebben wij de aanvraag voor de omgevingsvergunning ingediend. Naar verwachting kunnen we begin volgend jaar starten met de realisatie van het project en ontvangen de diverse exploitanten na de zomer van 2019, de sleutels van hun nieuwe pand. Uitgaande van een inrichtingsperiode van ongeveer een à twee maanden, zullen zij in het laatste kwartaal van 2019 hun deuren definitief openen. Het publiek kan dan eten en drinken in maar liefst vijf verschillende restaurants, verschillende brandstoffen tanken in het hypermoderne tankstation mét shop en hun voertuigen tip top in orde maken bij de state-of-the-art carwash.’

Duurzame inrichting

De uitstraling van het Multi Traffic Point belooft even bijzonder te worden als de functionaliteiten ervan. Projectarchitect Knevel koos voor een groene en duurzame inrichting van het terrein, waardoor straks een omgeving wordt gerealiseerd die kwaliteit uitstraalt. ‘Iedere exploitant krijgt als het ware zijn eigen paviljoen welke door een staalconstructie met natuurlijke producten aan de andere paviljoens worden verbonden. Deze samenvoeging maakt de locatie tot één Multi Traffic Point. Het mooie aan dit project is dat het terrein wordt ingericht met gebouwen met een eenduidige architectuur. Mijn ervaring in Den Oever en Purmerend is dat mensen het daarom prettig vinden om er te verblijven. Bepaalde grote ketens willen hun corporate identity veelal ook in vastgoed door laten klinken. Wij hebben er juist voor gekozen om met de gekozen architectuur eenheid uit te stralen. De brands van de diverse partijen is uiteraard wel goed zichtbaar, maar overheerst niet. Ook is het voor mij met het oog op de toekomst van belang. Want mocht het zo zijn dat een van de partijen er ooit voor kiest om zich uit het Multi Traffic Point terug te trekken, ik dan niet zit opgescheept met een gebouw dat slechts voor die ene specifieke partij geschikt is.’ Avia Marees sloot langdurige contracten met McDonald’s, KFC, Restaurant De Beren, Febo, Subway en Spare Rib Express die ook de dagelijkse gang van zaken in de tankshop voor haar rekening zal nemen. ‘Menig exploitant krijgt een buitenterras op het zuiden en vier van de zes bedrijven worden voorzien van een drive-in concept. We zijn volop in gesprek met een exploitant voor de wasstraat die ook van grote toegevoegde waarde is voor het terrein.’

Groen product

De grote diversiteit op het Multi Traffic Point levert voor de hele regio een prettige ontwikkeling op. Een ontwikkeling waarin bovendien een glansrol is weggelegd voor tal van duurzame elementen. Zo wordt het gehele project gasloos aangelegd. De gebouwen worden met aardwarmtepompen verwarmd. ‘Daarnaast worden alle daken geschikt gemaakt voor zonnepanelen waardoor alle deelnemende partijen van op het eigen dak geproduceerde stroom kunnen worden voorzien. Het is stap twee om te bekijken hoe we dit gaan aanvliegen. Het behoort tot de mogelijkheden om partijen te zoeken die erin willen investeren, ik kan dat als ontwikkelaar zelf voor mij rekening nemen óf de partijen die zich op het Multi Traffic Point vestigen. Dat de zonnepanelen er komen, is echter evident. Onze bedrijfsvoering wordt dus steeds groener.’ Hetzelfde geldt voor de producten van Avia Marees. Zo wordt het terrein voorzien van elektrische oplaadpunten en snel laadpalen. ‘Ook onderzoeken wij de mogelijkheid om op deze locatie LNG of LBG te kunnen aanbieden. LNG staat voor liquid natural gas en LBG voor liquid bio gas. LNG wordt gezien als een van de schoonste fossiele brandstoffen, omdat er relatief gezien de minste hoeveelheid CO2 vrijkomt bij verbranding. LBG is een vloeibaar biologisch gas en heeft dan ook nauwelijks CO₂ uitstoot. Er bestaan tot nu toe weinig alternatieven voor vrachtverkeer om op te rijden. Ik denk overigens dat waterstof dat uiteindelijk wel is en ook dit willen we straks op Zevenhuis gaan verkopen. Net zoals de hoogwaardige biodiesels van Avia Ecosave die voor minder uitstoot en een betere verbranding zorgen. Zo zijn we bij Avia Marees voortdurend op zoek naar noviteiten die de maatschappij uiteindelijk de ultieme, duurzame oplossing bieden.’

avia.nl/marees               

Bron: Westfriese Zaken