Gelukkig draait in deze moeilijke tijd het grootste deel van de economie gewoon door. Zo gaan in juni de eerste palen de grond in van het schitterende bedrijfsverzamelgebouw JP Plaza. Het project krijgt een gouden stek op bedrijventerrein Zevenhuis in Hoorn. Goed nieuws en meteen een mooie aanleiding om topbedrijfsmakelaar Aad de Heus zijn visie te laten geven op de gevolgen van de coronacrisis op de zakelijke vastgoedmarkt: “Ik ben daar nog steeds optimistisch over.”  

Aad de Heus van HOFFSTAD Bedrijfsmakelaars OG  is tot in de haarvaten verbonden met de vastgoedmarkt: “Fantastisch dat projectontwikkeling 7Plaza B.V. gewoon van start kan gaan met het proect JP Plaza. Dit is echt wat anders op de vastgoedmarkt. Er komen acht hoogwaardige, grotere nieuwbouw bedrijfsunits van 200 m². Veel daglicht dankzij mooie grote raampartijen en daardoor geschikt voor veel toepassingen zoals bedrijfsruimten met showrooms of kantoorfuncties.”

JP Plaza vernieuwend concept op Zevenhuis

Er valt over JP Plaza (gereed eind 2020) meer te vertellen dan in dit artikel past. Een mailtje met “JP” naar info@hoffstad.nl is voldoende om de complete brochure te ontvangen. “Ik verwacht veel belangstelling en heb veel vertrouwen in dit vernieuwende, schitterend vormgegeven concept. Ben sowieso erg positief over de ontwikkelingen op Zevenhuis, waar ik me al jaren voor inzet met allerlei nieuwbouwontwikkelingen. De tweede fase raakt al aardig vol en na de zomer starten veel nieuwe bouwactiviteiten. Het terrein wordt steeds geliefder door de goede bereikbaarheid via de nieuwe Westfrisiaweg pal bij de A7. Bedrijven zien in wat een prachtige locatie het is. De meeste grote kavels zijn wel vergeven. Er komen voor de werkgelegenheid in de regio goede bedrijven bij. Het parkmanagement waarborgt sinds kort de kwaliteit van het terrein als het gaat over schoon, heel en veilig. Het gaat dus erg goed. Zevenhuis komt wel vol.”

Aad de Heus is een bedrijfsmakelaar die zijn vak meer dan serieus neemt. Hij kent vanzelfsprekend de markt in West-Friesland door en door, heeft in de hele regio zijn contacten en haalt overal zijn kennis vandaan over de markt: “Om wat voor elkaar te krijgen moet je gewoon  goed geïnformeerd zijn. Dat zit in netwerken, blijven studeren en lezen en tegenwoordig ook het gebruik maken van moderne middelen als ‘big data’. Ik weet de weg in allerlei  bronnen die online beschikbaar zijn als het bijvoorbeeld gaat over de waardebepaling van het vastgoed.”

Hoe komt het dat hij ondanks de coronacrisis nog zo positief gestemd is?

“Laat ik wel de nuance maken dat de winkelmarkt natuurlijk zorgelijk is. Bedrijfsruimten is een heel ander verhaal. Toen de anti-coronamaatregelen net waren ingevoerd was er even een schrikreactie en werden afspraken afgebeld. Ik snapte dat eerste gevoel van onzekerheid wel. Dat is na de eerste weken al weer snel bijgetrokken gelukkig. Nu zie ik dat mensen weer beslissingen durven te nemen als het gaat om commercieel vastgoed en bedrijfsruimte. De economie draait ook voor het grootste deel gewoon door. Voor veel beleggers blijft zakelijk vastgoed een goed renderende investering. Natuurlijk willen banken ook wel eens lastig doen. Mijn ervaring met bijvoorbeeld de ontwikkelaar van JP Plaza – maar ook anderen – is dat er veel bereidheid is mee te denken als de koper de financiering niet helemaal rond krijgt. Er blijken dan altijd genoeg alternatieven voor handen. Zo heb ik bij een nieuwbouwproject in De Goorn bedrijfsunits verkocht op basis van een  huurkoopconstructie. Er is dus altijd veel meer mogelijk dan je op het eerste gezicht denkt.”

Aad de Heus denkt graag mee met kopers en verkopers. Kijk voor meer informatie en actueel aanbod op www.hoffstad.nl.