José Betjes, de moeder van Wendy Zeeman begon in 1994 haar eerste winkel in de Kersenboogerd. In 2003 opende José de deuren van Charel damesmode op het Kleine Noord. Wat begon als een bijbaan voor Wendy in de winkel van haar moeder, werd haar fulltime job. Ze is inmiddels mede-eigenaresse van Charel women en men.

De herenzaak opende Wendy in 2009 samen met haar broer Maarten Zeeman. De verhuizing van de herenzaak in 2017 was een droom die uitkwam. Beide zaken zitten sindsdien naast elkaar.

Waarom shoppen klanten bij Charel?

“De klanten komen echt voor het merk Charel. Ze komen voor ons, voor de gezelligheid en persoonlijke aandacht. Ons loyale en hardwerkende team vindt goed gastheerschap belangrijk. Veel klanten worden het liefst gelijk aan de koffie gezet en laten mij of één van mijn collega’s een outfit samenstellen. We zeggen vaak tegen de klant ‘probeer het is voor de grap en dan zul je zien’. Dan komen klanten vaak met echt iets anders thuis. In het weekend zetten we graag wat lekkers op tafel. Mensen voelen zich hier welkom.”

Wat maakt jullie assortiment bijzonder?

“We werken met 20 vaste merken van een goede kwaliteit. Wij zijn sterk in het samenstellen van outfits van verschillende merken, zoals bijvoorbeeld een Angels jeans, met Summum blouse en Aaiko top.Die laten we zien op poppen of zodra we mensen de set tonen. We vinden het belangrijk dat mensen thuis de kleding ook goed kunnen combineren.”

Hoe sta je tegenover online shoppen?

“In eerste instantie was ik echt heel erg sceptisch. Het is als kleine ondernemer lastig concurreren tegen de grote jongens. Klanten zijn loyaal naar ons en waarderen hoe wij artikelen combineren. Dat is onze kracht. Achter een scherm ben je anoniem. Mensen vergelijken op prijs, terwijl ze hier komen voor service en gemak.”

Waarom sta je wel op Warenhuis Hoorn?

“Warenhuis Hoorn is een heel ander, uniek concept. Zelf zouden wij bijvoorbeeld nooit een webshop starten onder onze naam. Het Warenhuis is gericht op lokale verkoop. Ik vind dat je daar als lokale zaak zichtbaar moet zijn, zodat mensen zich kunnen oriënteren. Het is een online etalage van Hoorn en daarmee een verlengstuk van de winkels. Zo had ik bijvoorbeeld een gave jurk erop gezet en kreeg ik kort daarna twee dames in mijn zaak voor deze jurk. Dat is voor mij hét bewijs dat het concept goed werkt. Niet alleen voor online verkoop, maar juist de wisselwerking.”

Hoe kunnen ondernemers elkaar versterken?

“Door elkaar wat gunnen. Help elkaar een beetje. Ik like en deel veel op social media van andere ondernemers. Je kunt beter samen acties of dingen bedenken dan elkaar weg vechten met kortingsacties. Warenhuis Hoorn speelt hier een mooie rol in. Het verbindt ondernemers al. Zoals de moederdagboxen die samengesteld werden door verschillende lokale ondernemers. Zelf heb ik ook allerlei ideeën. Zo werd ik laatst geattendeerd op een bingo in Volendam waar heel veel kaarten voor zijn verkocht. Met dit bedrag zijn prijzen gekocht bij de lokale ondernemers. Dat zou ook fantastisch kunnen zijn voor Hoorn!”

Waarom ben je nu actiever op social media?

“Als de klanten niet naar jou toekomen, moet je op een andere manier de collecties showen. We hebben foto’s van onszelf gemaakt. We krijgen echt leuke reacties van klanten. Dit doen we zoals we zijn, heel puur. Je wordt door de coronacrisis op scherp gezet. Ik denk dat ook na deze crisis mensen nog meer online gaan oriënteren voor zij naar de winkels zijn.”

Hoe geef je de personal touch online?

“We maken gebruik van foto’s van onszelf op onze social media kanalen. Dat werkt veel beter. Mensen vinden dit leuk. Bestellingen die via Warenhuis Hoorn gedaan worden, voorzie ik van een leuk, handgeschreven kaartje en deze bestellingen worden dezelfde dag gratis bezorgd. Daar ligt onze lokale kracht.”

Wat doe jij voor de binnenstad?

“Ik ben ik mede-organisator van de Kerstmarkt, straatambassadeur en zit in het bestuur Kleine Noord. We steunen ook lokale initiatievenzoals het zwemplatform in het Julianapark. Ik ben mij bewust van het belang van kopen bij lokale ondernemers. Ik probeer deze boodschap ook naar mijn vrienden toe over te brengen. Ik vind het tof dat deze bewustwording steeds meer zichtbaar is in mijn omgeving en ik hoop dat dit blijft aanhouden, want Zalando en Bol.com betalen de Sinterklaasintocht niet. Dat doen wij, de lokale ondernemers.”

Heb je een tip voor andere ondernemers?

“Het is een bizarre tijd waar we doorheen moeten. Blijf positief. De collecties blijven hier binnenkomen, maar de klanten blijven weg. Als ondernemers moeten we ervoor zorgen dat we actief blijven en elkaar steunen. Doe af en toe een bakkie bij elkaar, om samen tot nieuwe ideeën en inzichten te komen.”

Hoe zie je de toekomst?

“Ik denk dat we echt een voor- en na coronatijd krijgen. Ik ben benieuwd of we weer helemaal teruggaan naar het oude. Wij organiseerde bijvoorbeeld een aantal keer per jaar fashion avonden voor zo’n 40 vrouwen. Dat is super leuk en soms echt een kippenhok. Ik ben benieuwd hoe en wanneer wij dit weer kunnen organiseren voor onze klanten. Ik heb zin in een levendige binnenstad met gevulde winkels en volle terrassen. Ik hoop dat de coronacrisis de bewustwording van het belang van het lokaal kopen heeft gecreëerd.”