REGIO – Zzp’ers vinden transparantie, betalingstermijn en het aantal opdrachten het belangrijkst als zij via een bemiddelaar een opdracht doen. Dit blijkt uit onderzoek van de ZZP Barometer.

‘Bemiddelaars zijn belangrijk voor de snelgroeiende zzp-markt’, aldus Jeroen Sakkers, initiatiefnemer van de ZZP Barometer. De ZZP Barometer organiseerde een ‘Zzpbemiddelaar van het Jaar’-verkiezing. De 372 bemiddelaars die aan de jaarlijkse verkiezing meededen, bezorgen zzp’ers een totale opdrachtenwaarde  van 4,7 miljard euro op jaarbasis. Van de bijna een miljoen zzp’ers scoort 80,1 procent weleens opdrachten via een bemiddelaar. Winnaar van de verkiezing was Mekano Industrial uit Boxtel.

Opdrachten scoren
Zzp’ers vinden de marge, ervaringen van andere zzp’ers en de namen van opdrachtgevers doorslaggevend als ze voor de eerste keer op de website van een bemiddelaar terechtkomen. 69,6% van de zzp’ers die het afgelopen jaar op een opdracht van een bemiddelaar heeft gereageerd, heeft ook daadwerkelijk één of meerdere opdrachten binnengehaald. Een eenmalige fee per match is het meest acceptabele verdienmodel volgens zzp’ers.