Het eerste event dat hij organiseerde, was het bij menig West-Fries welbekende Park Avenue in schouwburg het Park. Later wist hij in het Julianapark met het populaire Outdoor Stereo naam te maken. Dit jaar viert dit festival haar 10-jarig bestaan. En Rob van der Molen zelf? Die runt inmiddels een eventbureau met maar liefst 18 medewerkers.

In het kader van het thema (zakelijke) events ging Westfriese Zaken in gesprek met Horinees Rob van der Molen. Een man die inmiddels wel weet hoe je een geslaagd event kunt organiseren. Als student Commerciële Economie vervulde hij zijn stageperiode bij schouwburg het Park. In een van de zalen zag hij al snel de mogelijkheid om een feestje te bouwen. Hij legde zijn plannen voor bij de directeur die tot zijn genoegen instemde. De eerste editie van Park Avenue was een feit en al snel werd de reeks feesten onder deze noemer een begrip in de regio.

‘Dit was wat ik wilde doen’
Rob: ‘Naar aanleiding van deze feesten werd ik in 2007 gevraagd om rondom 650 jaar Hoorn een event voor jongeren te organiseren. Het idee om een festival in het Julianapark te organiseren werd geboren en de eerste editie van Outdoor Stereo was een feit. Op dat moment werkte ik nog voor Avontuur, maar moest dit eerste baantje opzeggen om Outdoor Stereo te verwezenlijken. Uiteraard was het organiseren van de eerste editie een behoorlijke uitdaging, want er komt nogal wat bij kijken. Maar ik wist dat dit was wat ik wilde doen.’

Krachten gebundeld
Volgend op deze events zette Rob onder andere Electronic Picnic neer in Purmerend en organiseerde hij de drukbezochte oud en nieuw-feesten in schouwburg het Park. In 2013 besloot hij om samen met Jeroen Sijtsma – onder andere bekend van het populaire KDanz in Schagen – een dance-event te organiseren in een oude scheepsbouwloods op de NDSM-werf in Amsterdam. Dit was wederom een succesvol begin van een populaire reeks feesten. De twee mannen besloten de krachten verder te bundelen en richtten onder de naam ‘13’ een nieuw bureau op in Amsterdam Noord. Samen met vier medewerkers ontplooiden zij al snel vele evenementen. Inmiddels zijn zij met een team van 18 creatieve medewerkers een zeer serieuze en actieve speler in de evenementenbranche. Het bijzondere aan 13 is dat alle facetten die nodig zijn bij het organiseren van een event, in huis gebeuren. Van het bedenken van een concept tot de marketing, productie, horeca, sponsoring en uitvoering; het wordt allemaal door Rob, Jeroen en het team geregeld.

Landelijk niveau
Bekende producties zijn onder andere C.R.A.F.T., Damaris en Amsterdam Kookt. ‘Amsterdam Kookt is geïnspireerd op een ander bekend foodfestival. Wij zagen echter de kans om dit te combineren met muziek en nog meer beleving aan het event te geven. Dit pakte goed uit. Nu willen we Amsterdam Kookt verder uitbouwen onder de conceptnaam Nederland Kookt en diverse steden aantreden. Deze zomer staan onder andere Eindhoven, Utrecht, Nijmegen, Almere, Tilburg en Amersfoort op de planning. En dan organiseren we het ook nog op drie locaties in Amsterdam’, somt Rob op.

Groot, groeiend aanbod
Het aanbod aan events is de laatste tijden enorm groot. Overal is van alles te beleven. Of dit zo blijft? Rob denkt van wel. ‘Drie jaar geleden dacht ik dat dat de piek bereikt was, maar het aanbod blijft maar stijgen. In 2017 verwacht ik nog meer festivals. Je ziet wel een trend dat steeds meer festivals gratis toegankelijk zijn.’

‘Bezuinig niet op marketing’
Een enorme uitdaging dus om op te vallen tussen het grote aanbod. Hoe Rob en Jeroen dat doen? ‘Sowieso is marketing en pr gigantisch belangrijk. Mensen moéten weten dat je er bent. Daar kun je niet op bezuinigen. Daarnaast moet je inspelen op trends, zoals wij doen met Nederland Kookt, en voorop lopen op het gebied van kwaliteit en programmering. Uitstraling en beleving tijdens het event zijn ook enorm belangrijk. Dat men Outdoor Stereo “Mysteryland in het klein” noemt, vind ik een enorm compliment.’

Toekomst
In de toekomst wil Rob 13 verder uitbouwen en ook op aanvraag events neerzetten. ‘Nu doen wij alles nog voor onszelf., maar we willen onze kennis, ervaring en kunde ook bij bedrijven aanbieden. We zijn tenslotte een volledig bureau. In augustus organiseren wij in opdracht van Hogeschool Fontys een studentenfestival als afsluiter van hun introductieweek. Dan ontvangen wij 10.000 studenten op het Strijp-S terrein in Eindhoven en verzorgen wij die week tevens de “herberg” in het Klokgebouw, waar 2.300 van hen overnachten. ’
Ook al is Rob nu met zijn bedrijf gevestigd in Amsterdam, hij blijft een band houden met Hoorn en Outdoor Stereo is ‘zijn kindje’. ‘Ik kijk er elk jaar enorm naar uit en vind het een eer dat er elk jaar weer zo veel trouwe bezoekers de weg naar het festival weten te vinden. Op naar de volgende 10! ’