Een manier om je klanten op de hoogte te houden van alle activiteiten, nieuwe ontwikkelingen en diensten van jouw bedrijf, is een digitale nieuwsbrief of een ezine. Veel ondernemers gebruiken dit medium al om hun (potentiële) klanten te informeren. Een nieuwsbrief of ezine maken, is niet zo moeilijk. Zorgen dat websitebezoekers zich in te schrijven, is wel een uitdaging. Infomarketeers zette 8 tips op een rij om te zorgen dat meer website bezoekers zich inschrijven voor de nieuwsbrief!

Maak een inschrijfvak
Creëer een speciaal inschrijfvak waar bezoekers hun naam en e-mailadres in kunnen vullen en alleen op een knop ‘versturen’ hoeven te drukken om zich in te schrijven. Voorkom dat mensen door moeten klikken. Als mensen veel moeite moeten doen, haken ze sneller af.

Rechtsboven
De beste plek voor het inschrijfvak is volgens Infomarketeers in de rechterbovenhoek. Zo zien de bezoekers zonder te scrollen het vak al op hun beeldscherm staan.

Alle pagina’s
Zorg dat het inschrijfvak op alle pagina’s van de website te zien is! Zo ziet ook iemand die via een zoekmachine op een andere pagina dan de homepage terecht komt het inschrijfvak!

Enthousiast
Probeer het abonnement op je nieuwsbrief te verkopen alsof het een product is dat je aanprijst. Wees enthousiast over de inhoud en duidelijk wat het de klanten oplevert als zij zich abonneren. Communiceer bijvoorbeeld dat er inhoudelijke, interessante artikelen in de nieuwsbrief staan waar abonnees iets aan hebben.

Laagdrempelig
Verlaag de drempel tot inschrijven door zo min mogelijk informatie te vragen. Een voornaam en e-mailadres zijn voldoende om op een persoonlijke manier met je abonnees te kunnen communiceren.

Eenvoudige button
Mensen klikken sneller op een eenvoudige inschrijfbutton die ze gewend zijn, dan een mooie button. Ze zijn gewend aan de standaard grijze rechthoekige button met afgeronde hoeken. Als die er staat met daarop ‘inschrijven’ of ‘abonneren’ of ‘klik hier om je in te schrijven’ verklein je de kans dat mensen alsnog afhaken

Privacy Policy
Neem een korte Privacy Policy op die de angst voor spam of misbruik van de verstrekte gegevens wegneemt. Dat kan zeer kort, bijvoorbeeld: “geen spam – je adres zal nooit doorverkocht worden”.

Gratis
Maak duidelijk dat het abonnement gratis is. Veel mensen twijfelen of bedrijven zomaar kennis delen zonder daar iets voor te vragen. Je kunt dus beter duidelijk zijn dat dat het geval is!