REGIO – De afgelopen tijd zijn er veel bouwbedrijven failliet gegaan. Mensen kijken ook er ook niet meer van op als een bouwbedrijf bankroet gaat. Desondanks blijft het zowel voor de eigenaar als de werknemer een verschrikkelijke gebeurtenis. BouwAlmanak.nl heeft een onderzoek gedaan naar de oorzaken van de faillissementen en hoe deze kunnen worden voorkomen.

Volgens BouwAlmanak starten veel ontslagen bouwvakkers voor zichzelf. Dit vraagt echter om flinke investeringen, voor bijvoorbeeld de aanschaf van gereedschap en een bus. Om dit te kunnen financieren kloppen veel zzp’ers aan bij de bank. Dit resulteert in hoge maandelijkse lasten. Volgens de site is het verstandiger geld te lenen van bijvoorbeeld familie. Zo heb je vaak een lager rentetarief en zij zullen minder snel een faillissement aanvragen dan de bank. De verstandigste keuze is om te zorgen dat je minstens 20% van de opstartkosten al hebt gespaard.

Investeer in marketing
Een andere veel voorkomende fout is te weinig investeren in marketing. De ‘gezonde bedrijven’, met wie BouwAlmanak sprak, gaven allemaal aan ondanks te crisis toch te blijven investeren in marketing én social media. Veel bedrijven bezuinigen op marketing, maar als het bedrijf niet meer gevonden kan worden, (zowel online als offline) bestaat het eigenlijk niet meer.

Stop met slechte opdrachtgevers
Opdrachtgevers die te laat betalen, die steeds weer met nieuwe eisen komen, en bij elke aanpassing eindeloos doorzeuren over de prijs, iedereen kent ze. Toch leveren deze vaak veel geld op en worden de opdrachtgevers aangehouden. Maar vraag je eens af hoeveel tijd je nu écht aan zo’n opdrachtgever kwijt bent en hoeveel geld de opdrachten opleveren. Enkele van de ondervraagde failliete bedrijven gaven slechte opdrachtgevers de schuld van hun faillissement, bijvoorbeeld door het niet betalen van een opdracht.

Sla eens een klus af
Sla ook eens een klus af. Veel zzp’ers maken de fout teveel werk aan te nemen van familie en vrienden. Hierbij wordt doorgaans een prijs gerekend welke afwijkt van de prijs voor een normale opdrachtgever. Daarnaast neemt door te veel werk de kwaliteit van het geleverde werk af en daardoor ook jouw reputatie.