REGIO – Nederlandse ondernemers die actief zijn in ontwikkelingslanden en opkomende markten merken nauwelijks iets van de crisis in Europa.

Dat blijkt maandag uit onderzoek van MVO Nederland onder ruim 1.100 ondernemers in het mkb. Ruim 18 procent van het Nederlandse mkb doet direct of indirect zaken met ontwikkelingslanden en opkomende markten. Slechts 2 procent van de ondernemers die in ontwikkelingslanden en opkomende economieën zakendoen, ziet de crisis als een belangrijke marktontwikkeling. Onder ondernemers die geen handel drijven met dergelijke landen is dit 13 procent.

‘Veel bedrijven doen nog geen zaken met ontwikkelingslanden en opkomende markten. Een gemiste kans’, aldus MVO Nederland. ‘De kennis van herkomstlanden en MVO-risico’s kan wel beter, om het risico betrokken te raken bij milieudelicten of mensenrechtenschendingen te verkleinen.’

Een kwart van de ondernemers die direct zakendoen met een of meer ontwikkelingslanden kan geen MVO-risico noemen dat ter plaatse speelt. Een groeiend percentage ondernemers ziet MVO-gedrag als hun eigen verantwoordelijkheid. Dit jaar is dat 52 procent, tegenover 44 procent in 2013.