‘We timmeren continu aan de weg, zitten niet stil, zorgen dat we gezien worden en we laten horen dat we er zijn.’ Zo vat Rob Baltus, eigenaar van het in Blokker gelegen restaurant De Nadorst, zijn manier van ondernemen kort samen. Naast gezien en gehoord worden vormen service, innovatie, samenwerking en out-of-the-box denken de sleutel tot het succes van het restaurant.

De Nadorst bestaat al sinds 1600. Destijds was De Nadorst gevestigd aan de provinciale weg, maar in 1948 werd dit pand volledig afgebroken vanwege de komst van deze zelfde weg. In 1968 werd De Nadorst opnieuw geopend in de oude boerderij van boer Schouten – Westerblokker 171 –, waar De Nadorst tot op de dag van vandaag gevestigd is. Door de jaren heen is de functie van De Nadorst echter wel veranderd. Westfriese Zaken ging in gesprek met Rob Baltus over de ontwikkelingen en het reilen & zeilen van De Nadorst en vroeg ook naar de achtergrond van deze doortastende ondernemer.

Jonge ondernemer
In 1986 rondde Rob de hotelschool af. Als 18-jarige jonge man startte hij al zijn eigen onderneming. ‘Destijds mocht je eigenlijk pas op je 23e een onderneming starten, omdat je volgens de overheid voor die tijd nog niet bekwaam was. Ik kreeg echter een ontheffing.’ Door de jaren heen runde Rob een eigen strandpaviljoen, was hij actief in de amusementenbranche als DJ en presentator voor Veronica, was hij Chef Hofmeester, ging hij in militaire dienst en bezat meerdere eigen bedrijven. Tien jaar geleden kozen Rob en zijn vrouw Tineke om de andere bedrijven te laten voor wat ze waren en zich enkel nog op De Nadorst te focussen. Rob en Tineke besloten direct na deze keuze om de gelegenheid flink op de schop te nemen en het dienstenpakket te veranderen. ‘Vroeger stond De Nadorst met name bekend als een uitstekende locatie voor feesten en partijen – en dat is nog steeds zo – , maar het restaurant en terras hebben nu ook een belangrijke functie. Door de jaren heen hebben we veel verbouwd. Het restaurant is toegankelijk geworden voor dagtoerisme, de zalen zijn vernieuwd, er is een terras aan de achterzijde aangelegd en dit voorjaar is het compleet vernieuwde terras aan de voorzijde opgeleverd’, vertelt Rob.

Vergadering, maaltijd of bedrijfsfeest
Zowel de zakelijke gast als de particulier kan de vele mogelijkheden die De Nadorst biedt, benutten. Het dienstenpakket voor de zakelijke markt is divers en breed. ‘Er zijn ondernemers die ons restaurant gebruiken als een soort kantoor/flexwerkplek. Zij nodigen relaties hier uit voor een bespreking of een lunch. Door de vele nisjes die we in het restaurant kunnen creëren, is er voldoende privacy om belangrijke zaken te bespreken. Ook op het spiksplinternieuwe terras zijn plekken waar de privacy gewaarborgd is. Groot voordeel ten opzichte van de stad is dat dit terras aan een rustige weg ligt. De gesprekken worden niet verstoord door toeterende scooters of auto’s die snel langs rijden. Regelmatig komen ondernemers die op nabijgelegen bedrijventerreinen actief zijn voor een lunch of indien zij ’s avonds moeten doorwerken voor een diner. Wij zorgen dat de maaltijden op de afgesproken tijd klaar staan, zodat zij binnen de pauzetijd de maaltijd kunnen nuttigen. Ook vergaderingen in grote groepen kunnen bij ons gehouden worden. Steeds vaker worden deze gecombineerd met workshops. Hiervoor werken wij samen met regionale partners. Maar ook complete bedrijfsfeesten kunnen wij verzorgen. We beschikken zelfs over een privéterras speciaal voor feesten en partijen!’

Warme deken
Rob en Tineke doen hun best om zich te onderscheiden door een persoonlijke service. ‘Bij ons krijg je echt die bekende “warme deken” over je heen. We kennen onze gasten en weten wat zij van ons verwachten als zij hun klanten hier ontvangen. Ook facilitair gezien bieden wij een goede service. We hebben uitstekend werkende WiFi en het feit dat je bij ons naast de deur gratis kan parkeren wordt door onze gasten zeer gewaardeerd en als gemakkelijk beschouwd.’

Samenwerking
De ligging van De Nadorst in het doodlopende straatje biedt echter ook een uitdaging. ‘We zitten nu eenmaal niet op een A-locatie midden in de stad, waar veel publiek langsloopt. Wij moeten echt zorgen dat mensen weten dat we er zijn. Dit doen we uiteraard door te adverteren, maar we gaan ook graag ludieke marketingacties aan met andere bedrijven. In december hadden we een actie samen met een tuincentrum. Wie daar een kerstboom kocht, kreeg een bon om gratis te eten bij De Nadorst. De flyers ter promotie van deze actie werden zowel bij ons als in het tuincentrum verspreid. En zowel het tuicentrum als wij bereikten mensen welke wij anders niet zouden bereiken! De actie was een groot succes en zorgde voor meer klandizie. Op deze manier gaan wij vaker samenwerkingen aan. We zijn altijd op zoek naar bedrijven die out-of-the-box durven te denken!’

Wie meer wil weten over de mogelijkheden om met De Nadorst samen te werken, gebruik wil maken van de zakelijke diensten of gewoon gezellig een hapje wil eten met het gezin, is van harte welkom om vrijblijvend contact op te nemen. De Nadorst is dagelijks vanaf 10.00 uur geopend. www.nadorst.nl

Geef een reactie