3 nummers op één simkaart

‘Mr. Bell, do you understand what I say?’ vroeg assistent Tom Watson in 1876 aan telefoonuitvinder Alexander Graham Bell in het allereerste telefoongesprek ooit. Bell had destijds de ontwikkeling die de telefoon zou gaan doormaken en de legio mogelijkheden die het apparaat nu kent, vast niet verwacht.

Westfriese Zaken ging in gesprek met Colin van der Laan en André Tolsma van Van der Laan over de nieuwste ontwikkelingen en technieken op het gebied van telefonie. ‘Een zeer recente ontwikkeling is Unified Communications. Eigenlijk houdt dit in dat je interessante koppelingen kunt maken tussen de telefoon en software die je dagelijks gebruikt. Zo kan de telefoon bijvoorbeeld gekoppeld worden aan de klantendatabase. Als bij de telefoniste de telefoon overgaat, kan zij direct op haar computerscherm zien wie er belt. Alle benodigde gegevens uit de database, zoals naam, bedrijfsnaam en telefoonnummer, komen direct tevoorschijn. De telefoniste hoeft dan voor het doorverbinden niet nogmaals de naam te vragen of een telefoonnummer te vragen voor een terugbelverzoek. De interactie met de klant wordt op deze manier professioneler en sneller’, legt André uit. Colin vult hem aan: ‘Een ander groot voordeel naast de snelle interactie is dat de kans op fouten aanzienlijk verkleind wordt. De gegevens van de klant kunnen niet meer fout genoteerd worden. Alle juiste gegevens uit de bestaande database zijn direct voorhanden.’

Agendakoppeling
Maar dit is niet de enige toepassing die onder de noemer Unified Communications valt, het gaat nog verder. André: ‘Een ander voorbeeld is om de telefoon te koppelen aan bijvoorbeeld het e-mail- en agendaprogramma Outlook. Een ondernemer of medewerker noteert in zijn digitale agenda een afspraak. Het slimme systeem weet dat de ondernemer buiten de deur is en voert de door de ondernemer gekozen actie uit: doorverbinden naar een collega, zijn mobiele telefoon of naar de voicemail.’

Bellen via internet
Er verandert de komende jaren nog veel meer op het gebied van telefonie. ‘De komende vier jaar verwacht ik een enorme verschuiving van de traditionele infrastructuur naar het gebruik van Voice over IP (VoIP). VoIP is kortgezegd bellen via het internet-protocol. Een groot voordeel van VoIP is dat je enorm veel kunt besparen op abonnementskosten. De investering die gedaan moet worden, is snel terugverdiend. VoIP is ook essentieel voor het toepassen van Unified Communiations.

Mobiel bellen met uitstraling van een vaste lijn
Genieten van de flexibiliteit van een mobiele telefoon, maar de uitstraling van een vast nummer hebben? Ook dat is tegenwoordig mogelijk dankzij vast-mobiel integratie. Colin legt uit: ‘Bij vast-mobiel integratie wordt er een koppeling gemaakt tussen de mobiele telefoon en het vaste toestel van de zaak. Net zoals je nu iemand op kantoor intern belt door drie cijfers te kiezen, kun je met behulp van vast-mobiel integratie ook met drie cijfers doorverbinden naar een mobiele telefoon. En andersom van een mobiele telefoon naar een vaste lijn op kantoor. De mobiele telefoon functioneert dus eigenlijk als een vast toestel. Op deze manier kan er sneller geschakeld worden met een medewerker die buiten de deur is. Ook kan er met het mobieltje naar buiten gebeld worden met het vaste nummer van de zaak als afzender, wat professioneel overkomt.’ Eén mobiele telefoon met drie nummers Van der Laan biedt zelf nog een uniek product op het gebied van telefonie. ‘Wij bieden onze eigen mobiele abonnementen; mobiel van Van der Laan. Bij deze dienst leveren wij iets unieks, een simkaart waar maar liefst drie nummers opgezet kunnen worden. Op deze simkaart kunnen wij twee mobiele nummers en één vast nummer, bijvoorbeeld het nummer van de zaak, plaatsen. Een voordeel hiervan is dat je niet meer twee telefoons – een privé toestel en een zakelijk toestel – op zak hoeft te hebben. Of dat je je privénummer ook zakelijk gaat gebruiken om dit probleem te voorkomen. Met de speciale software kun je op de telefoon bereikbaarheidsprofielen instellen, bijvoorbeeld dat het zakelijke nummer in het weekend automatisch doorschakelt naar de voicemail.’ Wie meer wil weten welke mogelijkheden het beste aansluiten bij zijn bedrijf, kan altijd vrijblijvend contact opnemen met Van der Laan. www.teamvdl.nl

Geef een reactie