Eigenlijk behoeft de naam Toyota Botman geen uitleg. Al 45 jaar is het familiebedrijf pur sang een begrip in West-Friesland én daarbuiten. Onlangs introduceerde Toyota twee oersterke modellen. ‘Met de PROACE Bedrijfswagens en de nieuwe HILUX zijn we weer helemaal back in business en klaar om de zakelijke markt te heroveren.’

We bezoeken Toyota Botman op de vestiging aan De Marowijne in Zwaag. Bij aankomst springt de indrukwekkende huizenhoge glazen voorgevel van het bedrijfspand direct in het oog. Dé perfecte setting om alle modellen die Toyota rijk is aan het auto minnend publiek te presenteren. Met een vriendelijke glimlach heet directeur Sjaak Botman ons van harte welkom. Aan de muren van zijn kantoor prijken diverse foto’s met tot de verbeelding sprekende taferelen. Zo ook een familieportret waar Sjaak samen met zijn broer Peter en vader op staat afgebeeld. Letterlijk een teken aan de wand dat Toyota Botman een familiebedrijf pur sang is. ‘Waarom Toyota een mooi merk is? Als familie Botman zijn we natuurlijk helemaal met dat sop overgoten. Op mijn twaalfde maakte ik kennis met de van origine Japanse auto’s. In eerste instantie verkocht mijn vader de wagens van Morris. Dat stopte. Ik weet nog goed dat hij op een gegeven moment thuiskwam van de AutoRAI en daar kennis had gemaakt met Toyota. Hij was ontzettend enthousiast! Vervolgens heeft hij gevraagd of hij dealer mocht worden.’

De vent maakt de tent
Inmiddels is het in Medemblik al ruim 45 jaar een komen en gaan van tevreden klanten. Tien jaar geleden opende de vestiging in Zwaag haar deuren. Waar in schuilt de sleutel tot dit succes? ‘Binnen onze branche behoren wij tot de laatsten der Mohikanen. In de autowereld worden familiebedrijven namelijk steeds schaarser. Als Toyota Botman weten wij ons met onze persoonlijke benadering echter goed te handhaven. Peter en ik zijn altijd aanwezig. Ook het feit dat wij in de loop der jaren een vaste ploeg medewerkers hebben opgebouwd is noemenswaardig. Twee derde van hen is langer dan 12,5 jaar in dienst. Ik zeg wel eens: de vent maakt de tent. Wij zijn inderdaad met maar liefst twee stuks vertegenwoordigd. Daarin schuilen absoluut onze sterke kanten’, lacht Sjaak. In de automotive branche is online marketing niet meer weg te denken. Ook hier spelen de gebroeders Botman strak op in. ‘We zijn goed zichtbaar op het internet. Zo geven wij ons bedrijf ook met onze website een gezicht. Men vindt er zowel nieuwe auto’s als occasions. Onze site is een digitale showroom. Wanneer klanten hier een offerte aanvragen, vinden zij deze binnen een uur in hun mailbox.’

PROACE: praktisch en betrouwbaar
Onlangs introduceerde Toyota haar nieuwe generatie bedrijfswagens. De PROACE is praktisch en betrouwbaar en is er in vijf verschillende modellen. Van de ruime en zeer wendbare PROACE Compact tot de stoere en onverwoestbare PROACE Truck. ‘PROACE bedrijfswagens bieden maatwerk en zijn uitermate geschikt voor ondernemers binnen het MKB en ZZP’ers. Of zij nu een werkpaard met een groot laadvolume of een royaal uitgeruste bedrijfswagen met dubbele cabine wensen. De nieuwe bedrijfswagens bieden slimme oplossingen waarmee elke klus kan worden geklaard. Met het veelzijdige gamma van diverse modelvarianten in vele configuraties, kunnen we bovendien maatwerk leveren. De rijke historie en ervaring van Toyota in het bouwen, verkopen en in stand houden van bedrijfswagens betekent voor de bestuurder bovendien een maximale inzetbaarheid, een lage kostprijs per kilometer, minder brandstofverbruik en een bijdrage aan het verminderen van de CO2 uitstoot.’

HILUX: iconisch en onverwoestbaar
Niet alleen binnen het segment van bedrijfswagens is Toyota terug van weggeweest. Met de nieuwe versie van de onverwoestbare en iconische HILUX is het Japanse merk binnen de wereld van pick-ups sterker vertegenwoordigd dan ooit! Om extra te onderstrepen dat een Toyota HILUX niet kapot is te krijgen, toont Sjaak ons een videofragment van TopGear waarbij Jeremy Clarkson de pick-up aan een ultieme test onderwerpt. Na onder meer een rit van een steile trap, een duik in zeewater, een crash met een vuurzee en zelfs een val van een tot ontploffing gebracht flatgebouw, weten monteurs de HILUX met enkel handgrepen weer aan de praat te krijgen! ‘Met een verstevigd chassis en een nieuw ontworpen carrosserie borduurt deze nieuwe generatie HILUX voort op zijn legendarische reputatie van kracht en betrouwbaarheid. Ook de wielophanging is volledig vernieuwd, wat in combinatie met een nieuwe transmissie heeft geleid tot een beter weggedrag en meer rijcomfort. Met deze uitgekiende aanpassingen geniet men nog meer van de unieke rijeigenschappen; zowel op de openbare weg als buiten de gebaande paden.’ Kortom: met de PROACE en de HILUX is Toyota weer helemaal back in business! www.toyota-botman.nl

Deze keer was het thema van Westfriese Zaken “Auto”. Lees ook de andere verhalen binnen dit thema van: Maaral, Cees van der Maat en Auto Tensen.

Geef een reactie