Het Hoornse winkelbestand wordt steeds veelzijdiger met meer smaken en kleuren van over de grens. Kleinere speciaalzaken richten zich op nieuwe landgenoten. Hoe gaat het met deze buitenlandse winkels? Redden ze het? Wie zijn hun klanten? Westfriese Zaken ging op onderzoek uit.

Wat hebben een Poolse, Turkse en Syrische winkel met elkaar gemeen? 1. ze richten zich op speciale doelgroepen en onderscheiden zich met kwaliteit en exclusieve producten; 2. het zijn echte ondernemers, dus er is vaak weinig tijd om met verslaggevers te spreken; 3. de ondernemers praten liever niet over politiek; 4. ze vinden Hoorn een fantastische stad en redden het hier prima!

De eigenaar van de Poolse winkel Malinka kan ons door omstandigheden niet te woord te kan staan. De 22-jarige medewerkster
Barbara neemt de honneurs in vloeiend Engels waar. Daarnaast winkelen we in de Turkse supermarkt Hilal op de Veemarkt en de vorig jaar geopende ‘Syrische Hoek Supermarkt – Halal’ op de het Kleine Noord, waar het overdag tijdens de Ramadan toch een beetje afzien is.

De Syrische winkel is van de familie Kabani, een gezin met vijf kinderen. Zoon Abdallah tolkt voor vader Ahmad. Als eerste vallen de sjieke gebedsjurken voor dames op. Klasse stoffen en afwerking uit Dubai. Halal geeft het islamitische karakter en de klantenkring wel aan. De ondernemersfamilie handelt al langer in Syrische producten. Na vele zakelijke avonturen zijn ze nu in Hoorn thuis gekomen. ‘De mensen zijn aardig en goed.’ We brengen de Syrische vluchtelingen in Hoorn ter sprake. De winkel fungeert voor deze nieuwkomers als een vraagbaak: ‘Wij wijzen ze een beetje de weg als ze die niet kennen,’ vertelt de zoon.

‘Wij verkopen wat Arabische mensen nodig hebben’, vat de vader het assortiment samen. De zoon laat de speciale kruiden zien, Syrische olijven en kaas. Thee blijkt heel belangrijk, ook voor de Turkse, Marokkaanse en Nederlandse klanten. Melvüt Tekin is de eigenaar van de Turkse supermarkt Hilal op de Veemarkt. Ook een echt familiebedrijf. Er was niet echt een speciale reden om zich op de Veemarkt te vestigen: ‘Deze locatie was gewoon beschikbaar, meer niet. In begin gingen we uit van een vrij klein assortiment, maar dat hebben we snel los moeten laten. Er is vraag naar heel veel verschillende producten uit andere landen. We zijn meer een winkel van buitenlandse producten dan van buitenlandse klanten. Onze klanten zijn vooral Nederlanders. Als iemand een Aziatisch gerecht wil klaar maken, dan hebben wij alles.’ De maan in het logo verwijst naar de betekenis van het Turkse woord Hilal: maan dus en niet naar de Turkse vlag. Uiteraard verkoopt de winkel ook halal-producten naar Islamitisch voorschrift, net als de Syrische winkel die we eerder bezochten.

We vragen de heer Tekin naar het ondernemersklimaat. ‘Hoorn is een heel fijne stad om te werken. Als ik mijn ding doe als ondernemer dan heeft mijn buurman daar ook wat aan. En andersom. Hoe wij het volhouden tegen de grote supermarktketens? Door exclusieve dingen aan te bieden, zoals vers fruit, onze eigen gemarineerde olijven en exotische groenten. En door de klant extra aandacht en service te bieden. Wij verkopen geen 80 soorten cola en koek die al bij Deen in de schappen liggen. Daar kunnen wij ons niet mee onderscheiden, wél met kruiden zonder E-nummers en zout.

Jammer genoeg moet de eigenaar van de Poolse ‘mini-market’ Malinka aan het Nieuwland verstek laten gaan. De Poolse winkelmedewerkster Barbara is al vier jaar in Hoorn met haar ‘boyfriend’. Ze prijst de schoonheid van de stad en de aardige mensen.
Barbara ondervindt geen enkele discriminatie. ‘De mensen zijn heel aardig.’ Barbara geeft een rondleiding langs de bijzondere producten. Het Poolse vlees wordt aangeprezen als veel lekkerder dan de Nederlandse. Salamikaas is ook zo’n product wat wij niet kennen. ‘Ik ben hier gekomen via de familie van mijn vriend. We hebben het goed hier.’ In tegenstelling tot Hilal zijn de klanten van Malinka wel vooral buitenlanders: ‘Uiteraard Polen, maar ook Russen en Roemenen. Maar er komen toch ook veel mensen uit de buurt voor sigaretten en een frisdrankje en dan kopen ze ook steeds vaker Pools snoep.’