Woonboulevard Hof van Hoorn telt meer dan 25 speciaalzaken op het gebied van wonen, klussen, lifestyle en sport. En winkelen in Hof van Hoorn is prima te combineren met een bezoek aan het sfeervolle centrum van Hoorn! Op zoek naar verbinding met de binnenstad.  

De concurrentie van webwinkels vraagt om meer creativiteit en inventiviteit van retailers. Want online shoppen is populair en dat is een onomkeerbaar proces. Het is één van de oorzaken dat de retail het lastig heeft, of het nu gaat om traditionele warenhuizen, wonen, elektronica of sportartikelen. Het bestuur van ondernemersvereniging Hof van Hoorn ging de uitdaging aan om winkelen weer leuk te maken en het winkelgebied beter op de kaart te zetten. Voorzitter Guus Bouchier, directeur van Bouchier Sport 2000, secretaris René van Os, directeur Mediamarkt en penningmeester Ilona Geveke-Bot, directeur van Profijtmeubel en Superkeukens, leggen uit hoe.

Duidelijke identiteit
René van Os: ‘Als je in de huidige markt wilt dat klanten naar je toe komen, dan vereist dat een andere manier van consumentenbenadering. Sneller, goedkoper, effectiever en leuker. Vier jaar geleden was de marketing en communicatie van Hof van Hoorn niet optimaal. In Henk van Amstel van Weekblad Zondag vonden we een partner die met ons meedacht over hoe dit te verbeteren. We besloten om de handen ineen te slaan.’ De samenwerking had als resultaat dat Hof van Hoorn een duidelijke identiteit kreeg. Er kwam een nieuwe website, die leden van ondernemersvereniging Hof van Hoorn mogen gebruiken voor marketingdoeleinden en het plaatsen van advertenties. Ilona Geveke-Bot: ‘Wij meten ook daadwerkelijk of onze marketingactiviteiten en acties effectief zijn. Om meer bezoekers naar de website van Hof van Hoorn te genereren, bedenken we regelmatig aantrekkelijke acties. De maand juni stond bijvoorbeeld in het teken van het zomerse Kofferspel, waarbij deelnemers kans maken op een rolkoffer gevuld met leuke vakantieartikelen. ’s Winters hebben we de actie Kraak de Kluis en ook die zorgt voor meer websitebezoekers en meer klanten.’

In kaart
Eens per maand plaatsen de ondernemers van Hof van Hoorn een gezamenlijke advertentie in Weekblad Zondag. René van Os: ‘Daarnaast hebben we de banden met alle pandeigenaren in Hof van Hoorn aangetrokken. Hierdoor konden we goed in kaart brengen wat de mogelijkheden en onmogelijkheden van het winkelgebied zijn. Ook was er in het afgelopen jaar voor het eerst sfeervolle kerstverlichting in Hof van Hoorn. In vergelijking met andere winkelgebieden is onze leegstand relatief laag. De nu nog leegstaande winkelruimte wordt naar verwachting dit jaar nog gevuld, binnenkort komt er ook weer een horecabedrijf. We gaan nog onderzoeken op welke wijze Hof van Hoorn voor collectieve uitgaven kan profiteren van de reclamebelasting. Daaraan hebben alle retailers meebetaald, dus dat voorkomt free riding.’ Ilona Geveke-Bot: ‘Parkeren is gratis
bij Hof van Hoorn. Dat is in elk geval een aantrekkelijk begin van een bezoek aan onze mooie stad, met haar gezellige havens, musea, winkels en horeca. Ondernemersvereniging Hof van Hoorn heeft het winkelgebied goed op de kaart gezet, wij zijn klaar voor een volgende stap.’

Volgende stap
Die volgende stap is de verbinding met de binnenstad, want daarnaar zijn de ondernemers van Hof van Hoorn nog op zoek. Guus Bouchier: ‘Als winkelstad heeft Hoorn een regiofunctie en dat geldt voor Hof van Hoorn misschien nog wel sterker. Door de gunstige ligging vlakbij de A7 ligt Hof van Hoorn op 20 autominuten van Purmerend, vanaf Amsterdam is het 40 minuten. Als deze bezoekers ook het centrum van Hoorn bezoeken, dan geeft dit een extra impuls aan de stad. Andersom zouden wij natuurlijk ook graag meer profiteren van de bedrijvigheid in de binnenstad. Het mag evenwel duidelijk zijn dat dit op fysieke problemen stuit. De snelste verbinding te voet vanuit het centrum is dwars door het ziekenhuis, met daarna een levensgevaarlijke oversteek van de Provinciale weg. Dat is natuurlijk niet de bedoeling! De officiële route via het Keern vinden voetgangers echter vaak te ver. Wellicht dat er in de toekomst – bij de realisatie van de Poort van Hoorn –  nagedacht kan worden over een aansluiting tussen de binnenstad en Hof van Hoorn. Voor de nabije toekomst denken wij aan een samenwerking tussen de ondernemers in het centrum en die in Hof van Hoorn. Met een plan van aanpak en het uitwisselen van kennis en succesformules kunnen wij elkaar versterken.’

Brancheverruiming
Wat ondernemersvereniging Hof van Hoorn betreft, is branche-verruiming in het winkelgebied wenselijk. René van Os: ‘De totale markt van e-commerce is 12%, de groei ontwikkelt zich met dubbele cijfers en internet heeft geen spelregels. Dat zou een gebied als dit dus ook niet moeten hebben. Er zijn plannen voor een groot parkeerterrein aan de van Dedemstraat. Mocht het zover komen dat Albert Heijn hiervoor plaats moet maken, dan is Hof van Hoorn wat ons betreft een geweldige optie.’