De binnenstad van Hoorn kent tal van evenementen en er zijn gedurende het jaar vele activiteiten om de stad aantrekkelijk te maken voor de bewoners, regionale bezoekers en toeristen. Verschillende verenigingen houden zich hiermee bezig en besteden jaarlijks budgetten om leven in de stad te brengen. Maar doen zij dit wel goed? Westfriese Zaken en CG selecties vroegen het de Hoornse ondernemers.

In samenwerking met het in Hoorn gevestigde marktonderzoekbureau CG Selecties onderzocht Westfriese Zaken de mening van de Hoornse ondernemers. Binnenstadsmanagement Hoorn, Ondernemers Stad Hoorn en Horeca Roode Steen hadden wat vragen aan de ondernemers en deze zijn meegenomen in het onderzoek.

Activiteiten in de binnenstad
Elk jaar wordt een deel van de budgetten ter promotie van de binnenstad besteed aan onder andere de Woensdagmarkten, Sinterklaasintocht en Kerstactiviteiten. In het onderzoek van CG Selecties werd ondernemers gevraagd hoe tevreden zij zijn over deze activiteiten en of er meer of minder tijd en geld besteed moet worden aan deze. Volgens de uitkomsten zijn drie op de vijf ondernemers tevreden met deze activiteiten. Westfriese Zaken vroeg Irene van Wijk, van kookwinkel Rich & Millbrook en Heidi van Heidi’s dameskleding naar hun mening. Irene: ‘Ik ben heel tevreden met de Woensdagmarkten. Het zijn er niet teveel, maar wel genoeg om mensen naar de stad te trekken. Ik denk dat de Woensdagmarkten ook erg leuk zijn voor de toeristen. Een nadeel is dat de binnenstad soms lastig bereikbaar is voor vervoerders/bezorgers ten tijde van de Woensdagmarkten. Dit zou duidelijker aangegeven moeten worden. Op de Sinterklaasintocht heb ik niets aan te merken en de Kerstactiviteiten zijn in orde. Wel vind ik de verlichting erg beperkt. Elk winkelgebied zou van evenveel kerstverlichting moeten worden voorzien.’ Ook Heidi is enthousiast over de Woensdagmarkten, over de activiteiten rondom kerst is zij kritischer. ‘De Woensdagmarkten worden goed georganiseerd en je merkt duidelijk dat het dan wat drukker is in de stad. Ik vind het goed dat in de decembermaanden extra koopavonden en koopzondagen georganiseerd worden. Wat dan weer jammer is, is dat niet alle winkels dezelfde avonden en zondagen hun deuren openen. Dit is verwarrend en teleurstellend voor de bezoeker.’

Helft ondernemers lid van Ondernemers Stad Hoorn
Bijna de helft (49%) van de ondervraagde ondernemers is lid van Ondernemers Stad Hoorn, 4% was in het verleden lid en 47% is nooit lid geweest. Marketing Hoorn, een initiatief van Ondernemers Stad Hoorn om Hoorn te promoten, is minder bekend bij de ondernemers. 53% kent het niet en slechts 15% kent het goed.

Aansluiting winkels en horeca bevorderen
Horeca Roode Steen was benieuwd naar de mening van ondernemers over de openingstijden van de detailhandel in het weekend en de aansluiting van de horeca op deze. Horeca Roode Steen vermoedt dat consumenten vinden dat winkels en horeca niet goed op elkaar afgestemd zijn. De winkels sluiten om 17.00 uur, wat te vroeg is om direct uit eten te gaan. 57% van de gevraagde ondernemers vindt de openingstijden prima. Ook Irene en Heidi. Irene: ‘Als winkelier wil je ook nog een beetje weekend hebben.’ 43% van de ondernemers vindt de openingstijden echter te krap. Opvallend is dat dat met name horecaondernemers zijn. In het onderzoek werden ideeën aangedragen als vroege dinermenu’s en kortingen om de aansluiting te bevorderen. Deze ideeën werden door de respondenten positief beoordeeld.

Toerisme
Toeristen zijn belangrijk voor de stad Hoorn. In het onderzoek is gevraagd waarom toeristen volgens ondernemers naar Hoorn komen en wat er verbeterd zou kunnen worden om meer toeristen te trekken. Volgens 53% van de ondernemers komen toeristen voor de bezienswaardigheden en 28% denkt voor de havens. Irene: ‘Ik krijg geregeld toeristen in de winkel die zeggen dat ze het zo leuk vinden dat in zo’n kleine stad zoveel te vinden is. Veel toeristen vinden het daarentegen wel jammer dat weinig restaurants vroeg open zijn.’ Volgens 77% van de ondervraagde ondernemers komen toeristen voor een dagje naar Hoorn. Weinig ondernemers denken dat de toerist langer in de stad verblijft.

Verbeterpunten
Er valt wel wat te verbeteren om Hoorn aantrekkelijk te maken voor toeristen. Parkeergelegenheid wordt door 77% van de ondernemers genoemd als verbeterpunt en 49% vindt ook de bereikbaarheid niet goed genoeg. 40% vindt dat evenementen beter georganiseerd moeten worden en 21% vindt dat er meer evenementen moeten komen. Heidi: ‘Ik denk dat er genoeg evenementen zijn in Hoorn, vooral in de zomer. Parkeren mag wel aantrekkelijker worden gemaakt. Ik snap dat gratis parkeren niet kan, maar een vrijstelling op zondags – inclusief de koopzondagen – zou wel fijn zijn!’

CG Selecties
Het onderzoek werd uitgevoerd door marktonderzoekbureau CG Selecties. Het bedrijf, dat al 13 jaar bestaat, biedt verschillende diensten op het gebied van marktonderzoek. Met een team van 75 enthousiaste medewerkers werven zij deelnemers voor marktonderzoek, voeren zij online onderzoekstrajecten uit, voorzien zij in onderzoekslocaties en leveren zij projectmanagement. Dit doet CG Selecties voor allerlei soorten bedrijven; van eenpitters tot multinationals. De volledige output van dit onderzoek of meer informatie over de producten en diensten kunnen worden aangevraagd via Marcel Paquay (Marcel.Paquay@cgselecties.nl).