REGIO – Generatie Y in Europa (leeftijdscategorie 18 tot 36) heeft meer problemen met het delen van persoonlijke informatie dan dezelfde generatie in de Verenigde Staten. Dit blijkt uit een internationaal onderzoek gepubliceerd door SDL

In Nederland heeft 13 procent er geen problemen mee dat hun gegevens worden gebruikt voor een betere klantervaring, dit terwijl in de Verenigde Staten meer dan de helft van de respondenten (52 procent) hier geen problemen mee heeft. Ook in andere Europese landen liggen de percentages die geen moeite hebben om hun gegevens met bedrijven te delen lager dan in de Verenigde Staten. In Duitsland is dit percentage 28, in Noorwegen 23. Het Verenigd Koninkrijk komt iets dichter in de buurt bij de VS, 37 procent heeft er geen moeite mee.

Groot contract
Het contract tussen de Verenigde Staten en Europa is blijkbaar bijzonder groot als het aankomt op het verzamelen van persoonlijke gegevens. Een groot aantal personen uit de generatie Y in de Verenigde Staten vindt het acceptabel dat bijvoorbeeld gezichtsscans, profielinformatie, locatie-informatie in e-mailadressen worden verzameld. In het Verenigd Koninkrijk is dit een stuk minder geaccepteerd.

Vertrouwen in merk
Toch kunnen merken generatie Y voor zich winnen door vertrouwen in het merk op te bouwen. Uit het onderzoek blijkt dat klanten uit generatie Y een aanbieding van een merk eerder in overweging nemen als ze al eerder zaken met dit merk hebben gedaan. Dit geldt voor het overgrote deel binnen deze generatie. Ook deelt de generatie sneller gegevens bij een merk dat ze vertrouwen. Toch zie je hier ook een duidelijk verschil tussen de Verenigde Staten en Europese Landen. Zo deelt 60 procent van de Amerikanen uit generatie Y meer persoonlijk gegevens met een bedrijf dat ze vertrouwen, terwijl dit percentage in Nederland op 26 procent ligt.

Relevante content essentieel
Uit het onderzoek blijkt tevens dat het voor generatie Y van essentieel belang is dat de marketingcontent relevant is. Zo blijkt dat 46 procent van de Amerikaanse en 35 procent van de Britse respondenten bereid is meer gegevens met bedrijven te delen als ze daardoor geen tijd meer hoeven te verspillen aan niet relevante aanbiedingen.

Pas strategie aan op wensen
‘Het is dus niet verstandig om generatie Y wereldwijd over één kam te scheren’, meent Paige O’Neill, CMO bij SDL. Volgens hem is het belangrijk dat merken de manier waarop ze gegevens verzamelen afstemmen op de wereldwijde verschillen. Marketeers moeten uitzoeken wat belangrijk is voor de klanten in de regio waarin ze willen verkopen. Vervolgens moeten zij hun strategie hier op aanpassen.

 

Bron: Managersonline