De 7 Westfriese gemeenten willen samen West-Friesland in de top 10 krijgen van meest aantrekkelijke regio’s. Op het gebied van werken, wonen, bereikbaarheid en onderwijs. Maar vooral ook als toeristische trekpleister. Om dit te bereiken en met het idee ‘samen sta je sterk’, schaart Westfriesland zich voor de uitvoering van de toeristische marketingcommunicatie onder de destinatiemarketing organisatie Holland boven Amsterdam. De WBG is groot voorstander van deze aanpak, maar blijft er alert op dat West-Friesland een prominente plek krijgt binnen deze regionale organisatie.

Het idee achter Holland boven Amsterdam is helder: als grote regio met een aantal duidelijke onderscheidende factoren, kun je je nationaal en internationaal sterk profileren. En op het gebied van marketing biedt een gezamenlijke aanpak schaalvoordelen. Doel is: groei van het dag- en verblijfstoerisme en een verhoging van de besteding. De verschillende subregio’s, weten Marlies Groot en Jeroen Kor, bestuursleden van Holland boven Amsterdam, versterken elkaar daarbij. ‘Toeristen die aan de kust verblijven, maken ook uitstapjes naar het Zuiderzee museum in Enkhuizen, het Bakkerij museum in Medemblik of de Kaasmarkt in Hoorn.’ Om die uitwisseling te versterken is er bijvoorbeeld een regiokrant ontwikkeld met toeristische highlights en een belevingsgids met overnachtingsmogelijkheden in het hele gebied. Bovendien voert de DMO (destinatie marketing organisatie) verschillende actieve campagnes. ‘De eerste vruchten werpen zich al af’, vertelt Kor trots. ‘Vanaf juni of augustus is Holland boven Amsterdam op een aantal regionale zenders in België te zien, voor ruim 2 miljoen mensen. En de Belgen zijn dol op wat wij te bieden hebben!’

Versnipperd
Aan een aanpak als dit was de regio toe. Want hoewel de aandacht voor de toeristische sector groot is, en er veel gedaan wordt om de toerist deze kant op te krijgen, waren de initiatieven versnipperd. Adriana Stam van het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord ziet wel dat de bereidheid tot samenwerking groot is. ‘Bedrijven realiseren zich dat hun concurrent niet de buurman is. Holland boven Amsterdam concurreert als toeristische bestemming met de Veluwe, Friesland, Zeeland, Sauerland en de Eiffel. Dus is het belangrijk de krachten te bundelen om bezoekers te verleiden naar onze regio te komen. En dan is het je eigen kracht als bedrijf om met gastvrijheid en vindbaarheid de gast gebruik te laten maken van jóuw diensten en producten.’ De WBG is blij met de gekozen richting. ‘Wij zijn natuurlijk altijd voorstander van samenwerking’, vertelt John Koomen van de WBG. ‘Zeker als het gaat om een belangrijk onderwerp als dit. Natuurlijk is de DMO geen gespreid bed waarop de ondernemer kan gaan liggen wachten op nieuwe gasten. Maar het is wel een prachtig platform waarmee je een groot bereik hebt.’

Prominente plek
Om te zorgen dat West-Friesland een prominente plek krijgt en houdt in de marketing van Holland boven Amsterdam, is en blijft de WBG een belangrijke gesprekspartner binnen de samenwerking. John Koomen: ‘Als WBG blijven we daar ook goed op letten. Wij schuiven aan bij besprekingen en behartigen daarbij de belangen van de West-Friese ondernemer. Ondernemers kunnen ook altijd bij ons terecht wanneer zij meer willen weten over de kansen die Holland boven Amsterdam hen kan bieden.’ Ook is er een toeristisch coördinator aangesteld die als spin in het web gaat fungeren tussen alle ondernemers, platformen en gemeenten die zich met de toeristische ontwikkeling van West-Friesland bezighouden. In die rol behartigt de coördinator de belangen van de regio binnen Holland boven Amsterdam én benut hij of zij alle faciliteiten van de DMO zo goed mogelijk.

Ondernemers die zich afvragen hoe zij zich individueel kunnen onderscheiden binnen de DMO Holland boven Amsterdam, kunnen contact opnemen met de WBG. Zij kunnen zich ook direct aansluiten bij het Partnerplan van Holland boven Amsterdam. Jeroen Kor: ‘Dat kan vanaf 150,-. Daarmee profileer je je als ondernemer, bijvoorbeeld op onze website. Bovendien ondersteun je zo de toeristische marketingactiviteiten binnen de regio. En daar profiteren we allemáál op de een of andere manier van.’

Meer over de DMO Holland boven Amsterdam en het Partnerplan: www.hollandbovenamsterdam.com

Geef een reactie

About The Author