REGIO – Leadgeneratie bestaat al tientallen jaren en wordt tegenwoordig door steeds meer bedrijven als strategische marketingtool ingezet. Het genereren van leads is belangrijk voor vrijwel elk bedrijf, want de leads van vandaag zijn de klanten van morgen.

Leadgeneratie is eigenlijk niets anders dan een contactmoment tussen een adverteerder en een consument of bedrijf, vertelt Tim Roemer, eigenaar van Scoot Media. Al sinds 1994 houdt Scoot Media zich hiermee bezig. ‘Wij werken voor landelijke klanten die op zoek zijn naar een bepaald type consument voor een dienst en/of product. Wij maken voor de klant een strategie en proberen op die manier potentiële klanten enthousiast te maken voor de dienst of het product van de klant. We rekenen op ‘no cure no pay’-basis af. Dat betekent dat de klant alleen een bedrag per lead betaalt en verder geen vaste kosten heeft.’

Verschillende vormen
Om die potentiële klant enthousiast te maken, wordt leadgeneratie ingezet. Leads kunnen op verschillende manieren worden gegenereerd. ‘Wij genereren leads uit onder andere winacties, dedicated pagina’s, e-mailmarketing en social media. Een lead kan een brochureaanvraag zijn of een nieuwsbriefinschrijving, maar ook een proefrit of een informatieaanvraag. In Nederland doen maandelijks meer dan 100.000 unieke consumenten via Scoot Media mee aan dit soort acties. Op deze manier verzamelen wij consumentendata en bouwen wij een uitgebreid bestand van data-profielen op. Vervolgens weten we exact wie de consumenten zijn, waar ze wonen, of ze interesse hebben in auto’s, keukens en/of vakanties. Dit soort informatie gebruiken we allemaal om de juiste consument te koppelen aan het juiste bedrijf. In Nederland hebben we een profielendatabase van meer dan 2 miljoen adressen. Deze adressen kunnen wij telefonisch alsook per e-mail benaderen doordat wij de juiste toestemming hebben verkregen.’ Ook nieuwe kanalen als Facebook zijn voor Scoot Media erg belangrijk geworden. ‘We beschikken over honderdduizenden Facebookfans, die we kunnen bereiken met advertenties. Mijn doel is om een zo’n hoog mogelijk percentage te realiseren voor onze klanten van lead naar sale. De kwaliteit van leads staat voorop’, vertelt Roemer.

Veranderingen
Voordat zo’n potentiële consument converteert naar een verkoop, moet eerst de juiste consument benaderd worden. Tegenwoordig is juist dát veel moeilijker geworden. ‘Je moet als ondernemer steeds meer creativiteit gebruiken om de juiste consument op het juiste moment te bereiken. Niet alleen voor grote bedrijven maar ook voor regionale ondernemers is het gewoon lastiger geworden om de ontwikkelingen op het gebied van leadgeneratie te volgen en zelf uit te voeren. Elke paar maanden komt er wel weer een nieuw kanaal bij waar je als ondernemer potentiële klanten kunt bereiken. Je bereikt je totale doelgroep niet meer met alleen een folder of advertentie in de lokale krant. Je moet vindbaar zijn op bijvoorbeeld Google, Twitter, Pinterest en Facebook en zorgen dat je concullega je niet voor is. Zorg voor een duidelijke website met een goede call to action. Als de bezoeker meer informatie wilt ontvangen, dan moet je hem de mogelijkheid geven dit via de website, per e-mail of telefonisch aan te vragen.’

Groot belang
‘In principe kan iedere ondernemer leads genereren. Voor de één zal het misschien iets relevanter zijn dan voor de ander. Uiteindelijk wil je als ondernemer meer verkopen en een goede klantrelatie opbouwen en behouden. Er vallen altijd bepaalde klanten weg, als ondernemer moet je daarom altijd actief op zoek zijn naar nieuwe manieren om potentiële klanten te bereiken.’ Een uitgebreid klantenbestand is gewoon heel waardevol, stelt Roemer. ‘Veel bedrijven werken al met een klantenpas, maar vergeten om ook een e-mailadres te vragen, zodat de klant ook per e-mail op de hoogte gehouden kan worden van acties en nieuws. Ik zie dit bij grote bedrijven, maar ook bijvoorbeeld bij lokale ondernemers, zoals kappers of een sportcentrum. Dat is zonde, want op deze manier kun je acties op verschillende manieren communiceren naar je klant en wordt het bereik en je onafhankelijkheid van externe partijen groter. Het is belangrijk om je als ondernemer in je doelgroep te verdiepen en ze te bereiken via het juiste kanaal om op die manier je potentiële klanten te bereiken. Je kunt nog zo’n grote naam hebben, maar als je voor de consument niet vindbaar bent, word je gewoon overgeslagen.’

Tim Roemer

Tim Roemer