REGIO – Goede koffie op de zaak is voor Nederlandse werknemers erg belangrijk. Werknemers verkiezen een lekker bakkie zelfs boven het lunchaanbod, een jaarlijks bedrijfsuitje of een laptop van de zaak.

Ruim 60 procent van de Nederlands hecht waarde aan de kwaliteit van de koffie op kantoor. Dit blijkt uit een onderzoek van PanelWizard in opdracht van Nestlé Professional, onder ruim 550 respondenten. Een derde van de respondenten meent zelfs dat het schenken van een goede kop koffie wel eens kan bijdragen aan het winnen van een zakendeal. Eén op de vijf werknemers zegt zelfs zonder koffie zijn werk niet naar behoren te kunnen uitvoeren.

Twee derde van de respondenten meent dat de koffie op het werk gratis moet zijn. Slechts 10 procent is bereid om te betalen voor een kopje. Wel is 17,5 procent bereid om te betalen voor koffie als de kwaliteit van de warme drank er écht op vooruit gaat. Hier hebben de werknemers zo’n 50 cent voor over.

Belangrijker dan een goede kop koffie zijn een goede relatie met de werkgever, een goed ingerichte werkplek, leuke collega’s en waardering voor het werk, aldus de werknemers.