Het vertrouwen in de economie groeit en dat is in veel branches merkbaar. Zo ook in de financiële dienstverlening. De vraag naar gedegen en helder advies over hypotheken, pensioenen en verzekeringen zit in de lift. En dat is ook merkbaar bij Brandjes & Van Wessel.

Robert van Wessel: ‘Economische groei maakt dat bedrijven weer meer personeel aannemen. In sommige sectoren ontstaat zelfs al wat krapte en dan wordt het zaak om goede mensen vast te houden. Eén manier is zorgen voor een goede pensioenregeling. In de afgelopen jaren is daar vanzelfsprekend wat minder aandacht voor geweest. Het kan tijd zijn om een oude regeling onder de loep te nemen, ook als de regeling via een verplicht pensioenfonds loopt. Een ander aandachtspunt is voorlichting: veel werknemers weten niet goed hoe hun pensioen geregeld is. Voor een aantal klanten verzorg ik presentaties en pensioenspreekuren. Werkgevers investeren hier graag in, want het neemt stress weg. Duidelijkheid doet stress over financiën verdwijnen.’

Geen pensioen in eigen BV
De aandacht voor pensioen is ook nodig voor de DGA (directeur-grootaandeelhouder). Per 1 april verandert de wet namelijk. Robert: ‘Het is een ingewikkeld verhaal dat erop neer komt dat je geen pensioen meer mag opbouwen in je eigen BV. Dit gaat echt wat betekenen. Vraag daarom advies aan een gediplomeerd pensioenadviseur. Alleen die kan een compleet en geïntegreerd financieel advies uitbrengen. De diploma’s hangen hier aan de muur!’

Onafhankelijk
Het vertrouwen in de economie maakt ook dat er weer meer huizen worden gekocht. Robert: ‘Naar wie ga je toe voor je hypotheekadvies? Kopers die voor ons kiezen, willen onafhankelijkheid. Ze willen zeker weten dat ze niet automatisch bij bank A of verzekeringsmaatschappij X terechtkomen. Banken zijn namelijk gebonden. En dat geldt ook voor hypotheekadviseurs die dochter zijn van een grote financiële instelling. Als onafhankelijk hypotheekadviseur kijken wij welke aanbieder het beste bij de klant past. Wij doen zaken met alle hypotheekleveranciers.’ Anders dan vroeger betalen klanten nu los voor het advies. ‘Vroeger zat dit verwerkt in de provisie, het advies leek gratis. Het is nog wennen, maar in feite is het nu transparanter én voordeliger: je weet als klant precies wat het advies kost. ’Ook vooraf kan Brandjes & Van Wessel een rol spelen: ‘Wij doen geen aankoopbemiddeling, maar we hebben veel ervaring met onderhandelingen. Het heeft dus altijd zin om vooraf een (gratis) oriënterend gesprek te voeren.’

Trots
‘We zijn trots op de bedrijven die we als klant hebben: gerenommeerde bedrijven in de regio, actieve ZZP ‘ers, landelijke spelers en starters. We voorzien ze allemaal graag van advies. Niet alleen op zakelijk gebied, maar uiteraard ook voor hun particuliere verzekeringen. Ik kom graag langs voor een gesprek. Als het even kan op de fiets.’

Geef een reactie