Westfriese Zaken organiseerde met De Selectie een rondetafelgesprek met Intal, Renolit en Qimens over veranderingen en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. ‘Als je als bedrijf daar nog geen focus op hebt, is dit het moment dat te veranderen.’

De deelnemers (elders dit blad uitgebreide profielen van de bedrijven) zijn het snel over een paar zaken eens: ondernemers moeten de komende jaren beter hun best doen om goede mensen te vinden en te behouden; onderwerpen als zichtbaarheid, werkgeluk en aandacht voor de nieuwe generaties staan op de agenda. ‘We kunnen meer samenwerken en zijn er allemaal bij gebaat om onze talenten voor de regio weten te werven en te behouden.’

Patricia van der Meij de Bie en Michiel Martens van werving & selectie-adviesbureau De Selectie in Hoorn: ‘Wij ondersteunen organisaties met hun Recruitment en HR vraagstukken met een visie die aansluit bij de huidige tijd en trends in de markt.’ HR Business Partner Marcia Schouten van Intal, producent van aluminium kozijnen uit Opmeer, vertelt dat de bedrijfscultuur centraal staat bij ‘De Intal Methode’ om personeel te motiveren. Het belang van het passen bij de bedrijfscultuur, waarbij medewerkers zich willen blijven ontwikkelen, geldt ook voor RENOLIT Nederland B.V., producent van medische kunststoffen, vertelt Lonneke Rentinck, opleidingscoördinator bij het Enkhuizer bedrijf. Ron Offerman van Qimens benadrukt dat succes
volle organisaties zich over het algemeen ook kenmerken door een sterke bedrijfscultuur.

Werkgeluk

Marcia: ‘Waar andere bedrijven tijdens de crisis risico’s gingen vermijden,  zijn wij gaan investeren in een overname én het één worden van de bedrijfscultuur. Het werkgeluk van onze mensen staat centraal. Dat hangt samen met zelfstandigheid, vertrouwen, ontwikkeling en de volledige transparantie in de bedrijfsvoering en salarissen. En waar dat toe leidt? Een ondernemende en betrokken club: met minder mensen hebben we flink meer omzet gerealiseerd. Je moet wel volhardend zijn. Wil je als directie mensen zelf verantwoordelijkheid geven, moet je dus ook durven om zelf geen beslissingen meer te nemen.” Ron Offerman adviseert en ondersteunt vanuit Qimens ondernemingen zichzelf te verbeteren. ‘Je merkt nu al dat iedereen heel hard aan mensen gaat lopen trekken. Hoe hou je mensen bij je? Daar gaat het om. De veranderingen zijn ook absolute noodzaak. Als je niet de mens in de medewerker weet te raken en te erkennen, bereik je als bedrijf nooit de echte succesfactor. Want daarvoor heb je dat medewerkersgeluk nodig. Bovendien komt er een nieuwe generatie op de arbeidsmarkt die kan gaan kan kiezen waar ze aan de slag willen. Als je als bedrijf niet aan de moderne verwachtingen voldoet – en dit gaat niet over geld – dan word je steeds minder interessant voor potentiële medewerkers.’

Bedrijfscultuur

Net als bij Intal verschuift het personeelsbestand van RENOLIT van flex naar vast. Lonneke: ‘Voor onze productieafdeling geldt nu dat we talentvolle en ontwikkelbare medewerkers na zes maanden detachering een dienstverband aanbieden. De flexibele schil benutten we als ‘talentpool’. Onze mensen komen vooral uit de regio zelf, er heerst dan ook een West-Friese werksfeer wat zich kenmerkt in hoge betrokkenheid bij het werk. Ons personeelsbestand is wat ouder met lange dienstverbanden, dit vraagt aandacht om ook hén uit te nodigen zich aan te passen aan de veranderende vragen en eisen van de markt; het besef dat we er samen zijn voor die klant. Tegelijk moet je als organisatie openstaan voor goede ideeën van medewerkers. De zaken waar zij tegen aanlopen serieus nemen. Dat doen we onder andere door interdisciplinair en projectmatig te werken. Op die manier ben je continu gezamenlijk bezig voor een beter eindproduct. Het is de saamhorigheid die ons bindt. Dat gaat dus ook over hoe je met elkaar omgaat en hóe je resultaten levert’.

Persoonlijkheid belangrijker dan opleiding

Michiel: ‘Zorg dat je als bedrijf wendbaar bent en mee kunt blijven bewegen met de ontwikkelingen in de markt. Je medewerkers zijn net zo belangrijk als je klanten. Het is van belang dat je als werkgever een goede en aantrekkelijke werkomgeving biedt en dit ook laat zien. Doe je dat niet dan heb je straks onvoldoende capaciteit om je organisatie te laten draaien en komt de continuïteit van jouw bedrijf onder druk te staan. Patricia raakt de snaar die de meeste bijval oogst: ‘Kijk vooral goed naar je bedrijfscultuur.’ Lonneke: ‘Ik onderschrijf dat een klik met de bedrijfscultuur belangrijker is dan kennis en ervaring. Door de technologische vooruitgang verandert werk snel. Je zoekt mensen die met deze veranderingen kunnen omgaan.’ Waarop Marcia de voorzetten prachtig afmaakt: ‘Er is nog te veel focus op functieprofiel, cv’s, opleiding en ervaring. Dat is eerlijk gezegd totaal onderschikt aan iemands persoonlijkheid. Het gaat er gewoon om of iemand in je organisatie past of niet.’

Bron: Westfriese Zaken

Geef een reactie