Parijs! Milaan! New York! Londen! Hoorn? Jazeker: Hoorn! Modestad! In het weekeinde van 25 en 26 bruiste Hoorn Modestad voor de elfde keer. Tienduizenden bezoekers genoten van het jaarlijkse mode-event van veertig deelnemende winkels. Met als hoogtepunt de modeparade die als een explosie van kleur, inspiratie en schoonheid door de zonovergoten binnenstad trok. Westfriese Zaken op zoek naar de betekenis van Modestad Hoorn.

Marie-France Schutz (van het gerenommeerde modehuis Schutz op de Kleine Noord) is al jaren één van de drijvende krachten achter Hoorn Modestad: ‘De veertig ondernemers die meedoen stropen samen de mouwen op om Hoorn als dé koopstad van West-Friesland op de kaart te zetten. De media-aandacht groeit en dat betekent steeds meer uitstraling. En bijna alles wordt door de ondernemers zelf opgebracht, dat mag ook wel eens gezegd. Er zitten hier veel familiebedrijven als de onze die echt gaan voor de klant en de lange termijn. Daar kunnen we ons als Hoorn ook echt in onderscheiden.’

Nieuwe bezoekers
Marie-France vindt het evenementenweekeind op zich al een doel, er wordt natuurlijk ook gewoon verkocht: ‘Er is van alles te beleven en dat trekt mensen. Maar het gaat ook om nieuwe bezoekers aan Hoorn vast te houden. En dat lukt. Mensen die hier tijdens Hoorn Modestad voor het eerst in de winkel kwamen, worden vaak nieuwe vaste klanten. Dat is niet alleen goed voor onze zaak, maar het winkelen wordt vaak gecombineerd met een terrasje of hapje eten en daar profiteert de horeca dan weer van.’

‘Hoe meer reuring er is, des te beter voor Hoorn’
Karin Gerssen ademt mode. Als onderneemster toonde ze durf door in 2009 – midden in de crisis – haar eigen modezaak “Bij KAAR “(Kaar, koosnaam van Karin) aan de Gedempte Turfhaven te beginnen: ‘Prachtig dat mode-weekend, maar waarom niet meteen een hele Maart-Mode-Maand in Hoorn? Natuurlijk doe ik mee. Zelf hadden wij twee weken eerder al een grote modeshow voor onze trouwe relaties. Ik ben niet zo gebonden aan alles op één plek, in één weekeinde. Met alle waardering die ik heb voor de organisatie. Geweldig dat er ondernemers zijn die aan deze kar trekken. Tuurlijk heeft het zin: je ziet veel mensen uit de Streek. Hoe meer modezaken in Hoorn, hoe beter. Ik zie dat niet als concurrentie maar als verbreding van het aanbod en dat trekt mensen. Onze klanten komen uit het hele land. Ik denk dat het an der Valk-hotel een aanwinst is en dankzij de Witte Vloot krijg ik zelf steeds meer Amerikanen in de zaak. Hoe meer reuring er is; des te beter voor Hoorn.’

´Natuurlijk heeft het zin!´
Dat Hoorn het thuis is van modeontwerper Sepehr Maghsoudi maakt de stad op zich al een echte modestad waar prachtige designs van zowel de dames- als herenlijn worden gemaakt! Hoorn is dus ook Mode- Maak-Stad. Sepehr wil mensen aan het denken te zetten en de wereld inspireren met verrassende en kunstzinnige creaties: ‘Een levensbehoefte voor mij. Ik heb er alles voor over om daarin succesvol te zijn. Een Sepehr-design geeft iedereen een goed gevoel en laat je persoonlijkheid stralen. Met mijn collecties wil ik een positieve boodschap uitdragen. Mijn internationale bekendheid als designer helpt mij om deze boodschap te delen met de wereld.’ Tijdens Hoorn Modestad is de couturier gewoon aan het werk in zijn winkel annex atelier in de Muntstraat 7. Hij werkt er aan de nieuwe collectie die in juni in Parijs zal worden getoond. ‘Ik vind het fantastisch dat de ondernemers achter Hoorn Modestad hun nek uitsteken. Ik heb zelf ook een aantal keren meegewerkt. Natuurlijk heeft het zin om met dergelijke grote evenementen tienduizenden mensen naar Hoorn te trekken.’

Elke dag modestad
Sepehr werkt door aan zijn couture-bestellingen (‘op maat’) en kunstobjecten. Verrassend genoeg is er voor elk budget wel wat te vinden in zijn sfeervol ingerichte “Sepehrland Conceptstore”. Voor Sepehr is Hoorn elke dag modestad: ‘Waarom ik niet in Parijs of Amsterdam zit? Het makkelijke antwoord is dat Hoorn een prachtstad is en ik me verbonden voel met de mensen hier. Het arrogante antwoord is dat het mijn klanten uit de hele wereld niet uitmaakt of ze nou naar Parijs of Amsterdam moeten reizen, ze komen toch wel. Ook of juist naar Hoorn.’

Geen onderlinge concurrentie
Volgens Marie-France is binnen Hoorn geen sprake van onderlinge concurrentie: ‘Hoe breder het aanbod, hoe aantrekkelijker we als winkelstad worden. Variatie, daar komen mensen voor.’ Concurrentie ziet ze vooral buiten Hoorn: ‘We moeten ons onderscheiden van andere steden ons beter neer te zetten als die prachtige historische stad waar naast een rijk winkelaanbod ook heel veel te beleven valt. Hoorn is meer dan de som der delen en dat inzicht mis ik soms wel een beetje.’ ‘De vraag van ondernemers naar meer citymarketing is terecht’, sluit wethouder economische zaken Ben Tap aan: ‘Precies om die reden gaat Hoorn Marketing deze maand van start om gezamenlijk meer bezoekers naar de stad te trekken. Los daarvan moeten we vooral trots zijn op een topevenement als Hoorn Modestad, echt een uitstekende manier om meer bezoekers naar de stad te trekken. Ik wil de organisatie daarvoor vooral bedanken en succes wensen in de toekomst, want van dit soort prachtige evenementen moeten we het echt hebben als Hoorn.’