Jaarlijks barst in augustus Kermis Hoorn los en bruist de binnenstad van uitbundig publiek rond maar liefst 75 attracties. Niet alleen voor de kermisexploitanten is het tien dagen durende evenement lucratieve business. Ook voor de ondernemers in Hoorn biedt het favoriete volksfeest volop kansen. Westfriese Zaken ging alvast voor de kramen langs en vroeg de kooplieden erachter naar hun strategieën.

Binnenkort is het weer zover en wordt de kermis in haar volle glorie op de klinkertjes van de Hoornse binnenstad opgebouwd. Het evenement dat vorig jaar tot beschermd immaterieel erfgoed werd benoemd, trekt duizenden bezoekers uit binnen- en buitenland en behoort daarom tot de favoriete kermissen van de exploitanten. Zij loven Kermis Hoorn onder meer vanwege de uitnodigende gebaren van winkeliers die hun etalages en de straten van de binnenstad versieren. Dat warme welkom is ook op zijn plaats, want niet alleen voor de uitbaters van de attracties is het booming business. Het volksfeest biedt ook voor de lokale Hoornse ondernemers lucratieve kansen. Uiteraard betekent Kermis Hoorn voor eigenaren vanhorecabedrijven in de breedste zin van het woord altijd prijs. Maar ook andere branches profiteren volop van de feestvreugde. Westfriese Zaken ging alvast een rondje winkelen.

Als warme broodjes
Dat mensen er tijdens Kermis Hoorn ook thuis een feest van maken, kunnen de vele supermarkten die Hoorn rijk is beamen. Bijvoorbeeld tijdens de vele kermisborrels; een fenomeen dat onlosmakelijk aan de kermis is verbonden. Deen Supermarkten is met vijf filialen sterk in de stad vertegenwoordigd. Hoe speelt deze winkelketen in op Kermis Hoorn? ‘Om onze klanten tijdens de Hoornse Kermis extra te triggeren, hoeven wij er geen ingewikkelde marketingstrategieën op na te houden. Het zal niemand verbazen dat wij de omzet van een groot aantal productcategorieën aanzienlijk zien stijgen. Hier spelen wij met aantrekkelijke acties op in’, vertelt Else Miek Deen, communicatiemanager van Deen Supermarkten. De Hoornse vestigingen deden het afgelopen jaar onder meer sterke aanbiedingen door twee kratten Amstel Bier voor slechts € 17,90 te verkopen waarbij men bovendien een gratis Amstel kermis T-shirt ontving. ‘Deze actie hebben wij heel toepasselijk aangeprezen in de Kermiskrant. Niet alleen deze aanbieding sprak sterk tot de verbeelding. Ook andere artikelen in een kermistintje, zoals: chips, nootjes, taart en frisdranken waren niet aan te slepen. In ons filiaal in de binnenstad gaan overigens ook producten als flesjes water en saucijzenbroodjes letterlijk en figuurlijk als warme broodjes over de toonbank tijdens de Hoornse Kermis.’

Voor de kramen langs
De kermis is tevens een feest waarvoor een groot publiek zich in het nieuw steekt om mooi voor de kramen langs te gaan. ‘Kermis Hoorn brengt veel sfeer én extra winkelend publiek met zich mee. We bemerken veel positiviteit van de extra reuring in de binnenstad. De traditionele Lappendag is voor ons warenhuis de meest cruciale gelegenheid van de kermisperiode. We kijken altijd erg naar uit naar deze leuke, gigantisch drukke dag en bereiden ons er zeer goed op voor’, vertelt Sandra Hooiveld, bedrijfsleider van V&D in Hoorn. ‘Het is erg belangrijk om goede handel in huis te hebben. Dan maken we namelijk ook een goede klapper wanneer de zon zich niet laat zien. Het weer is immers ook je koopman. Ruim een half jaar van tevoren benaderen we de productgroep managers op het hoofdkantoor van V&D om interessante partijen tegen leuke prijzen in te kopen. Het is een wisselwerking om een goed Lappendagassortiment bij elkaar te krijgen. Toen de planner van de mode accessoires laatst belde dat zij driehonderd zonnebrillen voor ons beschikbaar heeft, heb ik die ogenblikkelijk laten reserveren. Een andere productgroep manager vroeg of we hairstyling tools aan de man wilden brengen. Deze zijn echter te duur om door te gaan voor lappendagkoopjes, dus die laten we niet naar Hoorn komen. Het proces is klaar wanneer we voor iedere afdeling uiteindelijk een aantal goede actie artikelen hebben geselecteerd. De zaterdag vóór Lappendag is ook altijd een interessante dag. Veel winkeliers in Hoorn zetten hun winkel dan alvast om en plaatsen tafels met nieuwe artikelen voor lage prijzen die zij speciaal laten komen. Daar komt dan ook veel publiek op af. Ook wij presenteren alvast een deel van het koopjesassortiment. Maar de echte aanbiedingen bewaren we voor Lappendag zelf.’

Kermis-kortings-munten
De Gemeente Hoorn is verantwoordelijk voor de organisatie vande kermis. Zij zorgt niet slechts voor een mooie samenstelling van de attracties en een goed verloop van het evenement, maar denkt ook mee over hoe Hoornse ondernemers hun graantje kunnen meepikken. Fatina van het Kaar staat aan het hoofd van het Kermisteam. ‘Door de jaren heen heb ik veel leuke initiatieven gezien. Een groot deel hiervan wordt geïnitieerd door horecaondernemers. Zo zijn er restaurants die inspelen op thema’s als familiedag, roze maandag en vrouwenavond. Vorig jaar heb ik zelf ook een kermisactie bedacht welke interessant zou kunnen zijn voor een grote winkelketen. Bij een bepaald bedrag ontvangen klanten een kermis-kortings-munt. Deze munten kunnen zij verzamelen en op die manier sparen voor de kermis. Men zou er korting bij attracties mee kunnen ontvangen, maar bijvoorbeeld ook een gratis portie poffertjes of een oliebol. Het lijkt mij geweldig: zo kunnen kinderen én volwassenen in heel West-Friesland sparen voor de Hoornse Kermis! Vorig jaar was er een gegadigde die op het laatste moment toch afhaakte. Maar misschien staat er dit jaar een andere winkelketen op die deze kermisactie tot een succes wil maken.’

Geef een reactie