Dit keer heeft Westfriese Zaken een wel heel bijzonder coververhaal; maar liefst vijf West-Friese zakenvrouwen stralen u vanaf de cover tegemoet! Deze onderneemsters in hart en nieren nemen ons mee in hun ondernemersvisie; hoe ondernemen zij? En ondernemen vrouwen anders dan mannen? Aan het woord zijn Annet Kwantes, Irene van Wijk, Klaudia Stolk, Lida van den Burg en Sylvia Kuiper!

Naam: Annet Kwantes
Onderneming: LijfStyle, Het Boudoir en sinds kort Thuis Bij LijfStyle
Website: http://www.lijfstyle.nl en www.hetboudoir.nl

‘Een zakenvrouw? Ach, ik heb toevallig ondernemersbloed. Ondernemen moet je liggen, want dan zie je de kansen die de stad je biedt. Ik heb wel een klik met Hoorn. Achttien jaar geleden ben ik begonnen in de Blauwe Steen, daarna nog verhuisd naar de Gedempte Turfhaven en sinds drie jaar weer terug op de Nieuwstraat. Inmiddels ook een bruidswinkel gestart en deze zomer Thuis Bij LijfStyle. Allemaal speciaalzaken. Thuis Bij LijfStyle is geen andere tak van sport, hoor. Het draait net zo goed om maatwerk, service en kwaliteit. Het heeft me verbaasd hoe goed het draait na een maand. Je kunt het wel verzinnen, maar het moet wel gebeuren. Er is hard gewerkt: van idee naar uitvoering en opening in zes weken. Ja, de ambitie gaat nog verder. Dat houdt nooit op. Het team Van Delden-Kwantes loopt als een trein. En ik heb geweldige mensen om me heen, daar kan ik altijd op terugvallen. En vice versa. Dat is als een warm bad, we vormen echt een hecht team met elkaar.

Huren in Hoorn is prettig, met alle eigenaren van de panden is een goed contact, dat moet je ook maar treffen in een verhuurder. Soms is het een puzzel, maar als de eerste stukjes eenmaal liggen, volgt de rest vanzelf. Ondernemen is ook durven, het geeft zo veel voldoening. Ik denk wel dat je als ondernemende vrouw anders wordt behandeld. Inderdaad niet altijd serieus genomen. Vroeger was ik “dat meisje met het lingeriewinkeltje”. Maar dit kun je niet als hobby doen. Een bedrijf runnen als hobby, dat kan helemaal niet. Dat houd je misschien een jaar vol als je een goede reserve hebt. Maar een vrouw in deze branche is geen uitzondering. Ik voel mezelf als ondernemer ook niet heel bijzonder. Het is leuk om te doen en om jezelf te zien groeien. Onderlinge contacten met andere ondernemende vrouwen zijn inspirerend. Vrouwen ondernemen anders dan mannen. Vrouwen werken meer vanuit een onderbuikgevoel, meer met intuïtie. Zelf mis ik wel eens het gevoel van zakelijkheid, wat harder zijn. Maar ik vind het nog belangrijker om goed met elkaar overweg te kunnen. We werken met een hecht team en iedereen voelt dat. Eerlijk, oprecht en collegiaal. Ik hoop dat ik dat nog lang mag delen.’

Naam: Irene van Wijk
Onderneming: Rich & Millbrook – De Kookwinkel
Onderneming: kookwinkelhoorn.nl
‘Zakendoen is handelen. In die zin ben ik een pure zakenvrouw. En ondernemer, zeker. Voor de winkel ben ik altijd op zoek naar nieuws. Het is belangrijk om niet vast te roesten in oude gewoontes. Dat is ook wel eens een kwestie van “kill your darlings”. Ik koester warme gevoelens voor bepaalde merken en heb ze graag in mijn winkel, maar als het niet verkoopt moet je er afscheid van nemen. Winkeldochters: voorraad die slechts stof verzamelt. Op een gegeven moment moet je er van af. Dat geeft ook weer ruimte voor innovatie en kun je meer je creativiteit kwijt in het ondernemen.

Het liefst houd ik alles zo veel mogelijk in mijn eigen hand. Dan kan ik het best het overzicht bewaren. Als ik zelf niet in de winkel kan staan, is ie dicht. Ik voel me hier goed, het voelt als thuis. Ik ben hier misschien wel meer thuis dan in mijn eigen huis. Hier ben ik altijd bezig, dat geeft inspiratie en kracht. Hier op de hoek van de Muntstraat en Korte Achterstraat zit ik nu vier jaar. Een prachtplek. Er komen veel toeristen, Duitsers met name. Ik spreek mijn talen wel, dus dat helpt.

Ambitie? Koken bij mensen thuis lekker maken. Kwaliteit bieden: dan wordt koken leuk. Goed gereedschap is belangrijk, dat geldt ook in de keuken. Als vrouw in het zakenleven ben je helaas nog altijd wel een uitzondering, vind ik. Zo word je ook benaderd. Vertegenwoordigers die bij mij naar “de baas” informeren. Of “meisje” tegen me zeggen. Behalve oudere heren zijn het opvallend genoeg vaak ook jonge vrouwen die zo reageren. Ik moet regelmatig verantwoording afleggen voor het feit dat ik zelfstandig ondernemer ben. Als vertegenwoordigers niet willen begrijpen dat ik “de baas” ben, komen we simpel niet tot zaken. Meestal is het zo dat als eenmaal duidelijk is dat het niet meneer Van Wijk maar mevrouw Van Wijk is, het verder prima gaat. Ik wil wel serieus genomen worden. Veel mensen hebben een verkeerd beeld van wat ondernemen inhoudt. Het is niet zomaar “een winkeltje runnen”. Ik ben er elke dag mee bezig en doe elke dag mijn best voor deze zaak.

Of vrouwen ondernemen anders doen dan mannen? Ik denk het wel. Als het gaat om mijn eigen branche denk ik dat vrouwen met meer gevoel ondernemen en met meer inzicht in het gebruik van keukenspullen. Ik vind mannen vaak wat behoudender, iets conservatiever. Ik houd ook van gekke dingen, aparte spullen, wat speelsheid en vrolijkheid. Ik koop in met het gevoel: zou ik het zelf ook wil

Naam: Klaudia Stolk
Onderneming: Parket Tree Hoorn
Website: www.parkettree.com
‘Ik zie mezelf niet als zakenvrouw hoor. Ik heb gewoon een hele leuke baan. Het vereist meer aandacht dan een baan in loondienst. Maar ik kan zelf beslissen en zelf mijn tijd indelen. Dat maakt het tegelijkertijd ook moeilijk: in het enthousiasme van het ondernemen kun je er ook teveel tijd in steken. Toewijding aan de zaak. Ik ben ooit begonnen in de vestiging van Parket Tree in Numansdorp. Zo heb ik ook mijn partner leren kennen, hij had een winkel in Lelystad en daar zijn we samen verder gegaan. Per 1 januari heb ik de vestiging in Hoorn overgenomen, op de Marowijne in Zwaag.

Al met al zit ik nu tien jaar in deze business. Ondernemend ben ik zeker. Altijd op zoek naar verbeteringen, kijken hoe we dingen in het bedrijf sneller en makkelijker voor ons én voor onze klanten kunnen. Dat is uitdagend. Meestal ben ik degene die zaken in de winkel verandert of anders inricht, zodat we meer producten kunnen laten zien en meer bereiken. Het is mooi om te zien hoe dat werkt. Dit is toch wel een mannenwereld en dan word je soms wel met argwaan benaderd. Bedrijven die vloeren inkopen, verkopen en maken: het zijn allemaal mannen. Ze hebben er moeite mee om met mij zaken te doen. Ze zijn afwachtend en vragen zich af of ze het met mij kunnen bespreken. Ik moet steeds weer bewijzen dat ik van alles afweet, maar als het schaap eenmaal over de dam is gaat het heel goed. Ik ken niet meer vrouwen in deze branche, in die zin ben ik in dit vakgebied echt een uitzondering. Maar ik blijf mezelf en daarin ben ik soms kort van stof en duidelijk in wat ik wil en verwacht.

Ambitie? Zeker. We willen verder uitbreiden in de richting van de zakelijke markt. We werken bijvoorbeeld veel voor verzekeringsmaatschappijen en kennen zo ook veel bouwbedrijven. Daar willen we een goede band mee opbouwen zodat we in de toekomst een goede samenwerking kunnen opbouwen. Daarnaast bedienen we uiteraard de particuliere markt, maar dat segment was de afgelopen jaren wat moeizaam. Het trekt wel weer aan. Zo zoeken we een goede mix. Ik denk dat vrouwen meer met hun verstand ondernemen in vergelijking met mannen. Mannen zijn bijvoorbeeld naar leveranciers loyaler dan vrouwen. Vrouwen kijken makkelijker nog even rond om te kijken of een andere leverancier meer te bieden heeft. Ja, dat heeft ook wel wat opgeleverd en het houdt iedereen ook scherp. Maar een inschatting maken, bijvoorbeeld als het gaat om de verwachting voor de omzet van een bepaald product, ga ik juist meer op het gevoel af.’

Naam: Lida van den Burg
Onderneming: The Most
Website: www.themost.nl
‘Sinds 10 jaar ben ik ondernemer in de modebranche in verschillende steden in Nederland. Door de merken die ik voer kom ik regelmatig in Milaan en Parijs, waar ik voldoende inspiratie opdoe om mijn klanten te kunnen inspireren. In Hoorn ben ik begonnen met The Most.nl in de Kruisstraat nummer 16; sinds half juli ben ik inmiddels geopend met de winkel waar ik kleding, accessoires maar vooral jurkjes en trendy mode voor de moderne vrouw verkoop. Verder bied ik ook lifestyle producten en bijzonder glaswerk van de Tsjechische kunstenaar Borek Sipek aan.

Dus zakenvrouw? Jazeker, ik zou nooit iets anders willen: zelfstandig beslissingen nemen en de vrijheid van het ondernemen ervaren. En tegelijkertijd is het een uitdaging om van de onderneming The Most.nl een succes te maken. Mijn ambitie is nu om – niet alleen van deze winkel – maar van de hele Kruisstraat in Hoorn een doorslaand succes te maken. De hele winkelstraat upgraden, meer professionele uitstraling geven. Daarnaast streef ik in mijn werk naar een persoonlijke benadering en doe mijn best om een goede, vriendschappelijke relatie op te bouwen met mijn klanten. Op deze manier bouw ik mijn klantenbestand op. Vandaag de dag is het belangrijk dat de klant een beleving ervaart in de winkel. Door de bijzonder sfeervolle inrichting van de winkel wordt dit ook zo ervaren. Ook ben ik online actief. Via het platvorm www.winkelstraat.nl realiseer ik een substantiële omzet. Het is ook logisch dat vrouwen op die manier winkelen. De webshop is altijd open.

Ik denk wel dat vrouwen op een andere manier ondernemen dan mannen. In deze branche zie ik dat vrouwen goede ondernemers zijn: daadkrachtig, met doorzettingsvermogen en in algemene zin loyaal naar hun leveranciers en klanten. Tegelijkertijd is het noodzakelijk om te blijven bewegen, maar mode brengt dat haast vanzelf met zich mee. Ik ben consequent in de merken die ik voer, maar ben ook bereid nieuwe merken op te nemen in mijn collectie als dat een verbetering inhoudt. Dagelijks doe ik mijn best om iets bijzonders te bieden voor vrouwen die apart en leuk gekleed willen gaan die kwaliteit en prijs belangrijk vinden. Andersom vind ik het belangrijk dat de mensen in Hoorn en omgeving nieuwe winkels een kans geven.’

Naam: Sylvia Kuiper
Onderneming: Centrum de Wijze Vrouw
Website: www.centrumdewijzevrouw.nl
‘Veel mensen kennen mij van Centrum De Wijze Vrouw, hét spiritueel centrum van West-Friesland op het Grote Oost in Hoorn. Op deze plek heb ik mijn winkel in esoterische producten en beheer ik mijn piercingstudio. Ook geef ik hier sinds jaar en dag met veel plezier cursussen en consulten aan particulieren. Wat nog té weinig mensen weten, is dat ik al ruim 30 jaar readingen en trainingen aan het bedrijfsleven geef. Spiritualiteit zegt het al. Spirit is de kracht die ons drijft, ons motiveert en in beweging zet. Het geeft levensenergie en –lust.

Als zakenvrouw weet ik dat de crisis ons uitnodigt tot een andere manier van zakendoen. Beleving en individualiteit zijn veel belangrijker geworden dan voorheen. De huidige tijd van internet en social media is handig, maar creëert afstand. De consument wil weer gezien worden. Zij wil persoonlijke aandacht en gevoel. Ook online. Spiritualiteit in zakendoen betekent doelen halen. Die doelen kunnen betere omzetten, naamsbekendheid, groei en/of consumentenvertrouwen zijn.

Ik merk dat veel bedrijven weer durven te investeren in materiële zaken; de beste apparatuur, de mooiste auto’s, maar staan zij ook wel eens stil bij de medewerkers? Medewerkers zijn de belangrijkste schakel tussen het bedrijf en de consument. Personeel vormt de ziel van elk bedrijf. Gebrek aan “spirituele zingeving” leidt tot een verlaagd prestatievermogen, een hoger ziekteverzuim, burn-out, meer arbeidsconflicten en daardoor minder winst. Ondernemers moeten zich afvragen hoe zij kunnen investeren in het welzijn van de medewerkers. Ik geef ondernemers middels bedrijfs- of personal readings inzicht in mogelijkheden en valkuilen van zichzelf of het bedrijf. Met mijn heldere en invoelende vermogens geef ik hun een kijkje in de eigen ziel. Elke ziel heeft een levensopdracht en dat geldt ook voor de ziel van een onderneming. De spiritualiteit van een bedrijf is geworteld in de droom, het ideaal of diepste verlangen van de oprichter. Zo’n “zijnservaring” blijft dikwijls het best bewaard in een bedrijf, dat alle medewerkers bezielt met dezelfde geest met een gemeenschappelijk verlangen en ideaal. Iedereen voelt zich een deel van het geheel en is loyaal aan de onderneming. Spiritualiteit kan het personeel motiveren en inspireren. Het verhoogt hun inzet en arbeidsvreugde. Een investering die zich snel terugverdient. Dat is precies wat ik voor ondernemers kan betekenen. Door middel van trainingen en consulten breng ik hen terug naar de basis en hun passie. Ik breng de ondernemer terug in zijn “flow”. Ik help ze te luisteren naar hun intuïtie en help de balans in het bedrijf te herstellen, zodat zij meer succes ervaren bij de dingen die zij doen. Zowel op zakelijk als op persoonlijk vlak.’